
Tanári ellenállás – lehetőségek és következmények
A NAT-ot övező felháborodás kapcsán a TASZ (Társaság A Szabadságjogokért) összegyűjötte, milyen lehetőségei vannak a tanári ellenállásnak, és milyen következményekkel kell számolnia annak, aki egyiket vagy másikat választja. Naprakész jogi információk félelem és apátia ellen.
Nagyon sokszor kapjuk meg a hol dühös, hogy elkeseredett kérdést, miért nem csinálunk már végre valami igazán nagyot. Miért nem képesek a pedagógusok végre hatékonyan kiállni magukért. Szakszervezetként pontosan tudjuk, milyen nehézségekbe ütközik megszervezni az igazán hatékony fellépést, egy külön cikkben például már megírtuk, hogy hogyan próbálja meg minden erejével megakadályozni a kormányzat a sztrájkunkat:
Szervezetként a PDSZ továbbra sem akarja felszólítani a tagjait semmi olyasmire, ami negatív jogi következményekkel járhat rájuk nézve. Ugyanakkor fontos feladatunknak tartjuk az informálást, és minden olyan kezdeményezés mellé odaállunk, ami a magyar oktatás jobbá tételét szolgálja.
Mit mond a TASZ?
Az alábbiakban röviden összefoglaljuk, milyen megállapításokat tesz a TASZ az új nemzeti alaptantervvel kapcsolatban, a bejegyzést teljes terjedelmében itt találod:
- a NAT-tal szemben szakmai és jogi kifogások egyaránt emelhetők: tartalmilag és módszertanilag nem megalapozott, valamint korlátozza a diákok, a szülők és a tanárok alktományos jogait;
- az ellenállás módjaként jelenleg a polgári ellenállás tűnik a járható útnak;
- ez megvalósulhat például úgy, hogy egy nevelőtestület nem vizsgálja felül a jelenlegi pedagógiai programot, nem szavazza meg a NAT szerint átalakított új helyi tantervet, vagy úgy, hogy egy tanár továbbra is a régi helyi tanterv szerint tanít;
- a NAT be nem tartásának nincsenek közvetlen jogi szankciói;
- a közvetett szankciók sem automatikusak;
- a NAT-ot be nem tartó tanárral szemben a munkáltató kezdeményezhet rendkívüli felmondást, de az indoklásként felhozható jogszabályi érvek munkaügyi bíróságon megtámadhatóak, ugyanis a törvény szövege nagyon széles körűen értelmezhető;
- az egyes emberekkel szemben sokkal könnyebb munkajogi eszközökkel fellépni, vagyis
minél többen fogunk össze, annál nehezebb ellenünk jogilag fellépni, pl. rendkívüli felmondással kirúgni minket
- ha egy iskolának nincs NAT-kompatibilis pedagógiai programja, az súlyos szabálysértés, ami egy hatósági ellenőrzés esetén, akár az iskola bezárását is eredményezheti.
A fentiek alapján egyértelmű, hogy minél többen döntenek úgy szabad akaratukból, hogy az ellenállást választják, annál nehezebb ellenük jogi eszközökkel fellépni, vagyis a közösség erejére van szükség.
Az új NAT azonban csak egy a jelenlegi oktatásirányítás kártékony intézkedései közül. Ha valódi változást akarunk, nem állhatunk meg itt, a rendszer alapvető átalakítására van szükség. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha sokan vagyunk.