Koronavírus: Részeredmények és további kérdések

Március 13-án az ország kormánya végül felelős döntést hozott, és meghallva az egészségügyi szakemberek, valamint a szakszervezetek szavát végül az iskolák bezárása mellett döntött, elrendelve a távoktatást. Ennek örülünk, hiszen ez szolgálja az ország érdekét. Ugyanakkor sok még a kérdés, az elvarratlan szál, és az oktatásban dolgozók, különösen az óvodák és a pedagógiai szakszolgálatok munkatársai még mindig nem érezhetik magukat biztonságban.

Nem túlzás azt állítani, hogy történelmi napokat él át most a magyar közoktatás. A járványügyi helyzet arra kényszerít minket, hogy új utakat járva szervezzük meg a diákok tanítását. Persze ha oktatási rendszerünk nem száz évvel ezelőtti vezérelvek szerint működött volna az elmúlt tíz évben, sokkal kevésbé lenne nehéz dolgunk, de ez a rendkívüli helyzet talán kiindulópontja és motorja lehet a rendszerszintű változásnak is. Mindenesetre a miniszterelnök bejelentése óta az összefogás és a szolidaritás olyan megnyilvánulásainak lehetünk szemtanúi, amelyek azt mutatják, hogy ebben a végsőkig elcsigázott magyar pedagógustársadalomban rengeteg a tenniakarás és a sokat emlegetett hivatástudat.

Viszont a mi dolgunk itt, a nedolgozzingyen.hu-n továbbra is az, hogy a közoktatást működésben tartó kizsákmányolás és jogszabályellenes gyakorlatok megszüntetésén dolgozzunk. Márpedig ez az időszak számtalan alkalmat teremt ezekre. Összeszedtük hát röviden, mi mindenre érdemes figyelned a következő hetekben, milyen munkajogi szabályok határozzák meg a rendkívüli munkavégzés kereteit, mit vagy köteles megtenni, és mit nem.

Miért nem elég az iskolákat bezárni?

Az első dolog, ami aggodalomra ad okot, az az egységes szabályozás hiánya: az óvodák és a szakszolgálatok ügyét a kormány az önkormányzatok és a tankerületek hatáskörébe utalta, akik több esetben továbbutalták a döntést az intézményvezetőknek. Vagyis lesznek intézmények, amik bezárnak, és lesznek, amik nem, az egységes gyakorlat hiánya pedig elkerülhetetlenül feszültséghez és káoszhoz vezet. Jelen állás szerint lényegében az intézményvezetődön múlik, hogy otthon maradhatsz, vagy továbbra is kockáztatnod kell az egészségedet.

[promo title=”rajott”]

Kivéve, ha tisztában vagy a jogszabályokkal. Az Mt. 54. § (1) bekezdése szerint ugyanis a munkavállaló köteles megtagadni az utasítás teljesítését, ha annak végrehajtása más személy egészségét vagy a környezetet közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné. Ugyanezen paragrafus (2) bekezdése szerint a munkavállaló megtagadhatja az utasítás teljesítését, ha annak végrehajtása munkaviszonyra vonatkozó szabályba ütközik, vagy a munkavállaló életét, testi épségét vagy egészségét közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné.

Immár tudományosan igazolt tény, hogy a koronavírus terjesztésében komoly szerepe van a tünetmentes vírushordozóknak, így hacsak nincs többszörösen igazolt negatív vírustesztje mindenkinek, akivel kapcsolatba kerülhetsz a munkahelyeden, nemcsak hogy lehetőséged van megtagadni a munkahelyen végzett munkát, ez egyenesen törvényi kötelességed. Nem is beszélve arról, hogy ha tömegközlekedéssel jársz dolgozni, az önmagában is kockázatot jelent.

A fentieken az sem változtat, hogy az óvodák vagy a szakszolgálatok esetében nehezebben kivitelezhető a digitális átállás, ezért könnyen lehet, hogy a dolgozók a következő hetekben a munkavégzés szüneteltetésére lesznek kárhoztatva.

Tagjainktól kapott információink szerint sok óvodában küldik most fizetett szabadságra a dolgozókat. Jó tudni, hogy ez is jogszabályellenes, hiszen a munka törvénykönyve szerint a szabadság kiadásáról a munkaadónak legalább 15 nappal korábban tájékoztatnia kellett volna a munkavállalót.

Miért rossz megoldás az óvodai, iskolai gyermekfelügyelet?

Az Nkt. 4. § 10. pontja szerint a gyermek, tanuló felügyelete a nevelési-oktatási intézményben: a gyermek, tanuló testi épségének megóvásáról és erkölcsi védelméről való gondoskodás, a nevelési-oktatási intézménybe történő belépéstől a nevelési-oktatási intézmény jogszerű elhagyásáig terjedő időben, továbbá a pedagógiai program részeként kötelező, a nevelési-oktatási intézményen kívül tartott foglalkozások, programok ideje alatt. Vagyis amennyiben a nevelési-oktatási tevékenység nem az intézmény falain belül történik, véleményünk szerint a gyermekek, tanulók felügyeletét nem a nevelési-oktatási intézmény köteles ellátni.

Amennyiben erre kormányrendelet a járvány időszaka alatt az intézményt kötelezi, kötelező mindazokat a védőfelszereléseket biztosítani a gyermekek és a rájuk ügyelő felnőttek esetében, amelyekkel kizárható a fertőzés átadása. Ez a koronavírus esetében lényegében teljes védőruházatot jelentene. Látva, hogy még az egyszerű orr-szájmaszkokból is hiány mutatkozik, és az egészségügyi dolgozók jelentős része is megfelelő védőfelszerelés nélkül kénytelen dolgozni, a fentiek biztosításának az esélye gyakorlatilag nulla. Ennek hiányában pedig a fentebb idézet jogszabályok alapján nem vagy kötelezhető a munkavégzésre, ha mégis elrendelik a munkavégzést, nem vagy köteles felvenni a munkát. Pontosabban, ahogyan már írtuk,

kötelességed nem felvenni a munkát.

Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a pedagógusok és óvodapedagógusok egyre nagyobb hányada kerül ki a vírus szempontjából veszélyeztetett korosztályból. Egyrészt a szakma elöregedése miatt, másrészt az égető munkaerőhiányban munkába álló egyre több nyugdíjasnak köszönhetően.

Mi lenne a megoldás?

De akkor mi legyen az óvodáskorú gyerekekkel? Mi legyen azokkal a családokkal, akik nem tudják megoldani a gyerekfelügyeletet, mert nem tudnak otthonról dolgozni? Milyen jogon kapjon fizetést az az oktatási dolgozó, aki effektíve nem végez munkát?

Egy világjárvány vis maior helyzet, elvárható a kormánytól, hogy ennek megfelelően viselkedjen. A közszféra, így a közoktatás dolgozóinak bére rendelkezésre áll a költségvetésben, így ezek megkurtítása nem lehet opció, akár tud valaki otthonról dolgozni, akár nem. Itt az ideje a források átcsoportosításának akár a tartalékok, akár a tervbe vett presztízsberuházások terhére.

Úgy gondoljuk, hogy

az intézményi gyerekfelügyelet elrendelése helyett a családok anyagi támogatása lenne a megoldás.

Nyilván itt is kisebb volna a baj, ha nem 12 éve változatlan családi pótlékot juttatnának a családoknak. De ha mással nem is, a családi juttatások ideiglenes megduplázásával vagy egyszeri extra juttatásokkal lehetne enyhíteni a családokra nehezedő nyomást.

A munkáltatók jelentős részét, különösen a turizmusban és vendéglátásban dolgozókat nagyon megterheli a kialakult helyzet, tartalékok híján sokan lesznek, akik csődbe mennek, már most hallani elbocsátásokról. Úgy véljük, számos eszköz áll a döntéshozók rendelkezésére ahhoz, hogy csökkentsék a járvány okozta kiesést, és elkerülhetővé váljon egy komolyabb gazdasági krízis, egyszersmind a családok is könnyebben átvészelhessék az intézménybezárások időszakát. Az adó- és járulékterhek ideiglenes csökkentése, a befizetési határidők kitolása, különböző ágazati segélycsomagok kidolgozása csak néhány azon eszközök közül, amelyekkel valamelyest úrrá lehetne lenni ezen az egész országot sújtó nehéz helyzeten.

Elvárjuk a magyar kormánytól, hogy éljen ezen lehetőségekkel, és ne tegye tovább kockára állampolgárai egészségét!

Erre ügyelj a következő hetekben, ha tanár vagy

A fentebb vázolt munkajogi szempontok mellett a következő hetekben távoktatásban tanító kollégáknak különösen érdemes odafigyelni a ledolgozott munkaórák mennyiségére. A tanítással lekötött órák száma várhatóan drasztikusan csökken majd, hiszen valószínűleg kevesen fognak valós időben Skype-on egész osztályoknak 45 perces tanórákat tartani, és a digitális oktatásnak megvan az a kétségtelen előnye is, hogy a tesztkészítő szoftverek másodpercek alatt képesek kijavítani a dolgozatokat. A digitális tananyagok elkészítése, feltöltése, a nem tesztjellegű beadandók javítása és a diákokkal való kapcsolattartás viszont rengeteg időt fog felemészteni. Ráadásul, ha valaki otthon dolgozik, könnyen elmosódik a munkaidő és a szabadidő közötti határ.

Ezért különösen fontos, hogy strukturáld az idődet, és

vezesd pontosan, mikor mennyi időt töltesz munkavégzéssel.

A koronavírus minél gördülékenyebb átvészelése mindannyiunk közös ügye, de ez nem ok arra, hogy tovább növeljük a valószínűleg soha ki nem fizetett túlmunkát!

Ha távoktatást végzel, nem kérdés, hogy ugyanaz az illetmény pótlékokkal együtt megillet, mint ha az intézmény falain belül dolgoznál. Ha nem oktatsz otthonról – mellesleg óvodapedagógusok számára is lehetséges a gyermekek otthoni foglalkoztatását segítő anyagok küldése, az online kapcsolattartás – , mivel a munkáltató nem hivatkozhat elháríthatatlan külső okra, a munka törvénykönyve 146. §-a alapján részedre állásidőre járó alapilletmény, egyházi- és magánintézményben alapbér jár.

Különösen fontos most az összetartás és a szolidaritás, az, hogy a kisebb-nagyobb közösségek megosszák a tudásukat egymással. Kiemelten figyeljünk oda azokra a kollégákra, akik nem járatosak a digitális eszközök használatában. Bár a nedolgozzingyen.hu nem oktatási portál, a következő pár hétben mi is igyekszünk összegyűjteni a jó gyakorlatokat, és segítséget nyújtani ennek az időszaknak az átvészelésében.

Vigyázz magadra és embertársaidra! Maradj otthon!

[frame]

Otthonról is csatlakozhatsz hozzánk! Szükségünk van rád, ahogy neked is ránk. A PDSZ rólunk szól! (Ha tudni szeretnéd, miért NEM érdemes csatlakozni, azt is elmagyarázzuk neked…) Töltsd ki ezt a kérdőívet, és tarts velünk!

[/frame]

Hasonló cikkek

Aki nem lép egyszerre…

nemcsak, hogy nem kap rétest estére, de könnyen találja magát partvonalon kívül. Mialatt nem hajlandóak a tankerületi központok felvenni szakképzett pedagógusokat, mert annak idején úgy

Tovább olvasom »

Sehogy sem jön ki a matek

A sztrájktörvény alapján kezdeményezett egyeztetés után pár héttel, 2024. május 23-án az EFOP PLUSZ Oktatási Albizottság ülésén, amelynek a PDSZ képviselője is tagja, ismét meghallgattuk

Tovább olvasom »