Az oktatásért felelős államtitkár rádiós nyilatkozatban értékelte a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetet. Már szokva vagyunk a kincstári optimizmushoz és a cinizmushoz egyaránt, és ezúttal sem kellett csalódnunk. A lényeg: érettségi lesz, a NAT jó, a KRÉTA még jobb, a tanárok meg ráérnek.
Érthető módon sokak számára jelenleg az érettségik lebonyolítása a legégetőbb probléma, hiszen a továbbtanulásuk függ tőle. Minden érintett tudni szeretné, mikor lesznek a vizsgák, mennyi idő van felkészülni, újra kell-e tervezni a nyarat. Nos, ez ügyben pont annyit tudunk, mint eddig:
Vagy el lesznek halasztva az érettségi vizsgák, vagy nem.
Persze ne legyünk igazságtalanok. Mi ugyan a szellősebb terembeosztással, orr-száj maszkban lebonyolított érettségi vizsgát nem tartjuk jó ötletnek, épp elég stressz maga vizsga, nem javítana a diákok teljesítményén, ha emellett még azon is izgulniuk kéne, elkapják-e a vírust. Így azokat a szülőket is meg tudjuk érteni, akik ilyen körülmények között nem engednék el vizsgázni a gyereküket. Azonban azt is megértjük, hogy nem akarta az államtitkár egyből az érettségik elhalasztásával sokkolni az országot, egyelőre az a cél, hogy szokjuk a gondolatot.
Az érettségik után a NAT ügye is előkerült, és – vigyázat, most népszerűtlen dolgot fogunk mondani, vállalva a trollok össztüzét – úgy gondoljuk,
a NAT jóval súlyosabb probléma, mint az érettségik esetleges elhalasztása.
Napok óta kapjuk a finom és kevésbé finom kritikát azzal kapcsolatban, hogy a PDSZ miért lovagol még mindig a NAT-on, miközben emberek halnak meg. Miért nem tök mindegy, hogy bevezetik-e az új alaptantervet szeptemberben, miközben azt se tudjuk még, ez a tanév hogyan alakul? A PDSZ nem akar mást, csak politikai tőkét kovácsolni ahelyett, hogy az összetartást erősítené stb.
Nos, azért nem engedhetjük el a NAT ügyét, mert az hosszú évekre meghatározza a magyar közoktatást, és többek közt épp a jelenlegi helyzetben mutatkozik meg igazán, milyen az, ha egy száz évvel ezelőtti elvek mentén működtetett iskolarendszer hirtelen 21. századi elvárások szerint próbál működni.
Ráadásul a NAT szeptemberi bevezetése akkor sem lenne kivitelezhető, ha minden érintett imádná, hiszen ha a helyi tantervek még el is készíthetők és meg is szavazhatók online, a tankönyvek átalakítása, a felkészítő konferenciák, workshopok megvalósítása aligha lehetséges távmunkában.
Maruzsa Zoltán gondolatbuborékában a home office-ból távoktató pedagógusok hirtelen időmilliomosok lettek, a KRÉTA pedig egy jól működő digitális platform.
A valóság ezzel szemben az, hogy a pedagógusok múlt péntek óta éjt nappallá téve igyekeznek megfelelni az új kihívásoknak, és ha ez sikerül, akkor az nem a KRÉTA-nak köszönhetően, hanem annak ellenére sikerül, a központi e-napló ugyanis nem alkalmas erre a feladatra.
Éppen ezért Szűcs Tamás, a PDSZ országos választmányának elnöke levélben reagált Maruzsa Zoltán nyilatkozatára:
[frame]
A PDSZ véleménye dr. Maruzsa Zoltán nyilatkozatáról
A tegnapi napon dr. Maruzsa Zoltán nyilatkozatának két olyan eleme is volt, amelyről a PDSZ-nek a hozzánk befutó információk alapján más a véleménye.
Szakszervezetünk szerint a jelenlegi helyzetben a NAT bevezetését el kell halasztani éppen azért, mert a digitális munkarendre egyetlen hétvége alatt történő átállás nagyon sok esetben nemhogy kevesebb munkát jelent, hanem komoly plusz terheket hozott a pedagógusok életébe. Az oktatásirányítás még azzal sem segítette ebben a pedagógusokat, hogy legalább a tavaszi szünetet előrehozta volna.
Mindettől függetlenül sem látjuk szerencsésnek, ha egy olyan kérdésben, amely még a járvány előtt is megosztotta az érintetteket, ennyire mereven ragaszkodjon az oktatásirányítás a szakma többségének véleménye szerint egyébként is korszerűtlen NAT bevezetéséhez. Kérjük azt is mérlegeljék a döntéshozók, hogy amennyiben a Nemzeti Alaptanterv elhalasztásra kerül, úgy egy későbbi, átgondoltabb dokumentumba akár már be lehet építeni a veszélyhelyzetben bevezetett digitális tanrend értékes tapasztalatait.
Az érettségivel kapcsolatos döntése előtt, kérjük, az otakatásirányítás ne csak saját magával, hanem a jelenleg frontvonalon lévő pedagógusok szakmai szervezeteivel is egyeztessen. Erről nem kell napokon belül döntés hoznia, tehát van némi idő az átgondolt intézkedésre.
A másik észrevételünk a KRÉTA rendszerhez kapcsolódik. Maruzsa Zoltán nyilatkozata szerint „boldogság van az egész rendszerben”. Tájékoztatjuk államtitkár urat, hogy bár a digitális átállás valóban tiszteletre méltó energiákat szabadított fel az oktatás szereplőiben, ha valamivel kapcsolatban mégis számtalan kifogás érkezett, akkor az éppen a KRÉTA rendszer alkalmatlansága, lassúsága és az a felesleges adminisztrációs teher, amelyet a rendszeren keresztül jelenleg is elvárnak a pedagógusoktól. Mindezek alapján kérjük az államtitkárt, hogy jelen helyzetben nyilatkozatait a szokásosnál körültekintőbben igazítsa a valósághoz.
[/frame]
Sajnos úgy tűnik, az oktatásért felelős vezetők továbbra se hajlandóak tudomást venni az országban uralkodó körülményekről, így továbbra is a szakszervezetek feladata, hogy ezekre időről időre figyelmeztessék őket. Eddig is azon dolgoztunk, hogy véget vessünk a kizsákmányolásnak, a dolgozói érdekek semmibevételének, és a fentiek is azt mutatják, hogy még van dolgunk bőven.
[frame]
Ezekben a napokban mindennél fontosabb, hogy összefogjunk!
Ezekben az órákban mindannyian megfeszítetten dolgozunk azon, hogy tovább oktassuk diákjainkat. Tudnunk kell, hogy sokunknak veszélybe kerülhet a megélhetése, sokunknak az egészsége. Kiemelten fontos, hogy az érdekképviselet ezekben az időkben is képes legyen ellátni a feladatát. Ehhez bizony te kellesz. Csatlakozz hozzánk még ma!
[/frame]