És mi legyen az érettségivel?

Az érettségit – normális körülmények között – már ezekben a napokban is szervezik az érintett intézmények. Erre a járványügyi vészhelyzetben természetesen nincs lehetőség. Felmerül a jogos kérdés: mi legyen az érettségikkel?

Az, hogy hagyományos keretek között az érettségiket az eredetileg tervezett időpontokban, normál munkarend szerint szervezzük le, már egyértelműen nem lehetőség. Az érvényben lévő jogszabályok szerint a 2020-as érettségiket megtartani nem lehet. Ez nem is vita kérdése, ez egyszerű ténymegállapítás, amivel az oktatásban szinte mindenki egyetért.

Mi legyen hát a következő lépés? Mert hogy a kérdést mindenképpen meg kell oldani, az biztos: az érettségik nem csak a középiskolákat érintik, nélkülük a felsőoktatás is ki tudja, mikor tud majd teljes üzemmódban újraindulni.

Mik a teendők?

1. A PDSZ nem kívánja egyedül megoldani ezt az összetett problémát. Éppen ezért arra kérjük az kormányzatot, hogy vonják be a szakmai szervezeteket a kérdés rendezésébe. Ennek érdekében a PDSZ – huszonnyolc másik szervezettek közösen – már több mint egy hete kérte az oktatásirányítást, hogy – akár online is – de hívjon össze egy olyan fórumot, ahol minden kérdést alaposan megfontolva felmérhetőek lennének a szakmai szempontok. Ez a helyzet nagyfokú konstruktivitást igényel a szervezetektől, de ez alkalommal az oktatásirányítástól is.

2. Az egyik legfontosabb feladat, hogy a végzős, 12.-es évfolyamokat – függetlenül az érettségi időpontjától, megrendelésének körülményeitől és lehetőségeitől – április végéig le kell zárni. Ez azonban nem triviális kérdés: fontos lenne egy szakmai útmutató kiadása a tanév zárásával kapcsolatban. Ezt az útmutatót akár júniusban is hasznosítani lehet majd, az akkori zárás alkalmával.

3. Akármi is lesz a döntés az érettségivel kapcsolatban, fontos leszögeznünk, hogy a legkiemeltebb szempont az esemény szervezése kapcsán az érdekeltek, szervezők és résztvevők egészsége, továbbá családjaik, hozzátartozóik egészsége kell legyen.

4. Szintén kiemelkedő szempont, hogy a rendkívüli érettségi eljárás során ne sérüljön az esélyek egyenlőségének elve: olyan eljárást kell kidolgozni, aminek köszönhetően nem sérülnek a gyerekek továbbtanuláshoz, foglalkoztatáshoz jutáshoz fűződő lehetőségei.

5. A PDSZ véleménye szerint a számba jöhető lehetőségek mérlegelése során nem szabad figyelmen kívül hagyni egy esetleges online vizsgarendet sem. Az online eljárás a jelenlegi helyzetben a legkisebb kockázatot jelentené, emellett a PDSZ úgy látja, hogy a digitális tanrendre való átállást követően érdemes ezzel az alternatívával is számolni. Annál is inkább érdemes ezzel számolni, mivel míg a pedagógusoknak egy hétvégéjük volt felkészülni a digitális átállásra – az oktatásirányításnak ennél több idő áll rendelkezésére ahhoz, hogy kialakítsa a feltételeket.

[frame]

A PDSZ állásfoglalása az ügyben innen tölthető le:

A PDSZ és másik 28 szervezet javaslatai az oktatásirányításnak innen tölthetők le:

[/frame]

Ezekben a napokban mindennél fontosabb, hogy összefogjunk!

Ezekben az órákban mindannyian megfeszítetten dolgozunk azon, hogy tovább oktassuk diákjainkat. Tudnunk kell, hogy sokunknak veszélybe kerülhet a megélhetése, sokunknak az egészsége. Kiemelten fontos, hogy az érdekképviselet ezekben az időkben is képes legyen ellátni a feladatát. Ehhez bizony te kellesz. Csatlakozz hozzánk még ma!

Hasonló cikkek

Aki nem lép egyszerre…

nemcsak, hogy nem kap rétest estére, de könnyen találja magát partvonalon kívül. Mialatt nem hajlandóak a tankerületi központok felvenni szakképzett pedagógusokat, mert annak idején úgy

Tovább olvasom »

Sehogy sem jön ki a matek

A sztrájktörvény alapján kezdeményezett egyeztetés után pár héttel, 2024. május 23-án az EFOP PLUSZ Oktatási Albizottság ülésén, amelynek a PDSZ képviselője is tagja, ismét meghallgattuk

Tovább olvasom »