Megkapták botrányos „értékeléseiket” a szakoktatásban dolgozók

Ezekben az órákban kapják meg értékeléseiket az intézményvezetőktől a szakoktatásban dolgozó pedagógusok. Égnek a vonalaink, folyamatosan érkeznek a méltánytalanságokról szóló reklamációk. De leginkább az érdekeltek tudnának segíteni. Itt az idő, hogy összefogjunk.

Előző cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy a szakképzésben dolgozók béralkuja lekerült a napirendről, ehelyett egy olyan „minősítési rendszert” vezettek be, amelyben az érdekelt pedagógusoknak péntek délutántól hétfő reggelig van lehetőségük véleményezni a teljesen átláthatatlan módon kialakuló pontszámokat. Ezek a pontszámok – egyáltalán nem mellesleg – az illetményeiket is befolyásolják. 

Teljesen jogosan háborítja fel az érintetteket az is, hogy

a pontszámokból nem derül ki a tényleges munkabér, amelyet majd a munkaszerződésben tolnak az emberek orra alá.

A munkabért pedig nyilván ebből a furcsa, átláthatatlan és lehetetlen határidőkkel megállapított pontrendszerből számolnak majd ki.

Frissítés: sok helyen ki sem mentek az érintetteknek az értékelések

Cikkünk megjelenését követően többen is jelezték, hogy a minősítések ki sem mentek sok érintett pedagógusnak. Arról is értesültünk, hogy több helyen úgy döntöttek, az értékelési folyamat lezárásáig ezeket ki sem küldik, hogy elkerüljék az ezzel kapcsolatos “problémákat”.

Ez azért fontos szempont, mert ha július 1-én már az új szerződés szerint dolgoznak majd a munkatársak, azokat a szerződéseket legkésőbb 30 nappal előbb át kell adniuk az érintetteknek. Ezért siettetik ezt a “minősítést”, amihez természetesen nem adnak megfelelő információt arról, hogy hogyan befolyásolja majd a béreket.

Azt javasoljuk, hogy ha nem kaptátok meg a minősítéseket, mindenképpen írjatok nekünk! Figyelemmel kísérjük az eseményeket, a pedagógusok feje fölött történő minősítés pedig teljesen elfogadhatatlan.

Titoktartási kötelezettség: a munkavállalók félrevezetése

A nyilvánvalóan jogsértő határidő természetesen arra sem ad lehetőséget az érintett pedagógusoknak, hogy szakértő, jogász tanácsát kérjék ki. Emellett újdonság, hogy azzal próbálják akadályozni a pedagógusokat abban, hogy egyeztetni tudják egymással álláspontjaikat, hogy „titoktartási kötelezettségre” hivatkoznak: a pontszámokkal, az értékelési rendszerrel kapcsolatban is.

Ezt nem szabad elfogadni: azzal osztjuk meg az értékelésünkkel kapcsolatos információkat, akivel nekünk tetszik. Annak áruljuk el a kiszámított pontszámainkat, akinek akarjuk. A jogszabályok saját személyes adatainkat nem tőlünk védik! A titoktartás és a GDPR-ral való dobálózás nem más, mint rosszindulatú porhintés: senkinek, semmi köze ahhoz, kivel beszéljük meg ezeket a részleteket. Pláne, ha egy ilyen átláthatatlan rendszerben kell kiismernünk magunkat.

Egy szakoktatásban dolgozó tagunktól kaptuk a következő levelet, amit a szakképzési centrum vezetőjének írt reagálva a megadott “pontjaira”:

„Tisztelt Tagintézmény Vezető Asszony! Kedves ………!
 
 Az Ön (általad) adott pontszámokra a következő észrevételeim vannak:

  • az értékelési rendszer ilyen irányú rendszerével nem értek egyet, sőt elvetem,
  • ezért számomra kérem a pont meghatározást 0 pontra meghatározni (egyetemi diplomával, közoktatási vezetői végzettséggel, ped 2-vel, 30 éves helyi iskolai tapasztalattal)
  • 30 év alatt letettem ennek az iskolának az asztalára 1-2 dolgot, de jelen helyzetben ez nem számít,
    ezt kérem a …………. Szakképzési Centrum felé is közölni!!!
  • mert a 0 természetes szám, a pontozás nem az!!!

Álláspontom szerint a tanár munkájának mércéje nem egy pontozási rendszer hanem a tanulók véleménye. Például:
 
Kedves Tanár úr! Nagyon szépen köszönjük a jegyeket és az eddigi éveket. Az iskola egyik legjobb, legempatikusabb tanárát ismerhettük meg Önben és nagyon köszönjük, hogy ilyen jó volt hozzánk. Ha nem találkoznánk már, akkor minden jót kívánunk Önnek, jó egészséget és jó diákokat. Örülünk, hogy a tanárunk volt.

X. János
TANÁR

 Kicsit több konkrétumot…?!

Arról pedig, hogy mennyi lehetőségük van most a szakképzésben dolgozóknak bármiféle egyeztetésre, és hogy mennyire nem túloztunk azzal kapcsolatban, hogy ez az eljárás alapvetően egy diktátum, érdemes elolvasni azt a levelet, amit egy Szakképzési Centrum igazgatója küldött az érdekelteknek.

Amellett, hogy ő is titoktartási kötelezettségre hivatkozik a levélben, érdemes megfigyelni, hogy mennyire kezeli elfogadhatóan a teljesen átláthatatlan értékelési rendszer és következményei miatt hozzá fordulókat.

Vajon nem nekik kellett volna kicsit több konkrétumot szolgáltatni az érdekelteknek? Azoknak, akik még azt sem tudhatják, hogyan befolyásolják majd illetményeiket az itt megállapított pontok? Mindemellett ez a levél tökéletesen rávilágít arra, mennyire diszkriminatív a felállított értékelési rendszer – „sajnos”.

„Kedves Kollégák!
 
Nagyon szívesen egyeztetek veletek, de kicsit több konkrétumot szeretnék kérni, mint “a beszéljünk már róla”.
 
Tehát sokat gyorsít a folyamaton, hogyha megírjátok, hogy melyik az a pont, amivel kapcsolatban a kérdésetek van. Mint az értekezleten elmondtam, az egyes területek alpontokra vannak bontva, amelyre meg van határozva, mennyi pont adható. pl 0-2 pont között adható.
 
Ha valaki nincs kapcsolatban duális partnerekkel, akkor több alpontban 1-2 pontot veszít. Hasonló a helyzet akkor, ha nem osztályfőnök, nem szervez programokat, nem végez pályaorientációs tevékenységet.

A 2. pontnál a tanárként eltöltött időre maximum két pont adható sajnos.
 
Tehát azt szeretném kérni, hogy legalább azt írjátok meg, hogy melyik pontra vonatkozóan szeretnétek részletesebb infókat kérni. Igyekszem mindenkinek gyorsan válaszolni, de több mint ötven kollégát érint ez most.
 
Ismételten kérem, hogy ezzel kapcsolatban az igazgatóhelyettestől illetve a gyakorlati oktatásvezetőtől, gazdasági csoportvezetőtől,  stb nem próbáljatok információt szerezni, titoktartási kötelezettségük van, egyeztetni velem lehetséges a központi eljárásrend szerint.”

Mit tehetsz most?

Ahogy azt az előző cikkünkben is írtuk, nem kell elfogadni, hogy nincs mit tenni. Nem kell beletörődni. Ezeket javasoljuk:

1Oszd meg ezeket az információkat kollégáiddal!

2Kérj időt! Légy képben a május 15-i és 18-i határidőkkel kapcsolatban és jelezd intézményvezetődnek, amint megkaptad az emailt, hogy a rendelkezésre álló idő hétvége, munkaszüneti nap, és tedd világossá: ahhoz, hogy ezekben a nagy horderejű kérdésekben dönteni tudhass, konzultálni kívánsz szakértőkkel, amire teljesen alkalmatlan a meghatározott két hétvégi nap.

3Keresd a szakszervezetet, a közalkalmazotti tanácsot!

4Kezdeményezd, hogy a szakszervezet (ehhez elég akár egy három tagú csoport az intézményben, aki kinevez egy képviselőt) kérjen konzultációt – ezzel kitolódnak a határidők és lesz időtök átbeszélni a teendőket a kollégákkal.

5Kezdeményezd alkalmazotti értekezlet összehívását, ahol tájékoztatjátok a kollégákat a fejleményekről és – akár – közös fellépésről is dönthettek.

6Lépjetek be a szakszervezetbe (csatlakozási lap alul), amennyiben nem vagytok tagok. Alakítsatok egy csoportot, nevezzetek ki egy képviselőt – így több eséllyel tudtok kedvezőbb feltételeket kiharcolni – mi pedig jogi és kommunikációs segítséget adunk nektek.

7Kövessétek ezt a felületet! A következő napokban részletesen beszámolunk majd a fejleményekről.

Ha a szakképzésben dolgozol, most a saját bőrödön érezheted, mennyire fontos a hatékony érdekvédelem. Nélküled nem megy! Csatlakozz most!