Így terjed a koronavírus az oktatásban

A hurráoptimizmus és a bagatellizálás ideje lejárt. A hozzánk özönlő adatok alapján egyértelmű: folyamatosan elkövetett tudatos mulasztások százainak következtében a Covid-19 lényegében akadálytalanul tarol a magyar közoktatás intézményeiben. A küszöbön álló nemzeti tragédia egyetlen módon enyhíthető valamelyest: az iskolák, óvodák, kollégiumok, szakszolgálatok azonnali és teljes bezárásával. Ennek hiányában a kormány tagjainak lelkén szárad minden olyan koronavírus-fertőzéssel összefüggésbe hozható haláleset, mely az oktatás szereplőit sújtja.

Áradnak a PDSZ-hez és a Ne dolgozz ingyen!-hez a járványügyi anomáliákról szóló bejelentések, különösen amióta egy online bejelentőlappal egyszerűsítettük meg az információk átadását:

Persze nem a mi dolgunk lenne adatokat gyűjteni és publikálni a vírushelyzet alakulásáról a magyar közoktatásban. Az oktatás felelősei viszont nem hajlandók kihúzni a homokból a fejüket akkor sem, ha saját kollégáik élete a tét.

Ez már több, mint dilettantizmus. Ez maga a gyilkos közöny.

A beérkezett történetek alapján egészen világosan kikristályosodik, mik azok a tényezők, amik az összeomlás szélére sodorták a magyar közoktatást. Ezek között van olyan, amit mi már nyár óra szajkózunk, vállalva az ezzel járó népszerűtlenséget és a trollhadak folyamatos mocskolódását. A mi fantáziánk azonban nem elég színes ahhoz, hogy előre jelezze azt a káoszt és kétségbeesést, ami az utóbbi hetekben eluralkodott a magyar oktatásban. A beérkezett híradások a legnyomasztóbb vízióinkat is felülmúlják.

Lássuk tehát a „receptet”, tekintsük át, mi kell a koronavírus-járvány eddig soha nem tapasztaltalt mértékű terjedéséhez. És ha eljön az ideje, jusson eszünkbe, kik voltak mindezekért a felelősek.

1. Fiktív fertőtlenítés

Egy-két Hajnal Gabriellának és a lakájmédia híradóstábjainak megmutogatott kirakatintézménytől eltekintve a szakszerű fertőtlenítés egyszerűen nem más, mint mese.

Sem eszköz, sem ember nincs arra, hogy az oktatási intézményeket kellően biztonságos munkahelyekké tegyék.

A felmentő seregként beígért honvédségi alakulatokat is csak a híradókban látni, ott, ahol szükség lenne rájuk, nemigen jelennek meg.

Általános iskola, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, egy szülő jelzése:

„Nem verték nagy dobra hallgatnak mélyen, de alig 2000 fős  községünkben van egy Ápoló Gondozó Otthon, ami gócponttá vált. Kiszivárgott adatok szerint több mint 100 pozitív eset. 2 ápoló meghalt. A pozitív esetek túlnyomó része tünetmentes így jártak-keltek. Az iskolánkat tudomásom szerint nem engedte bezáratni a tankerület, de az igazgatónő tömbösítette azokat a napokat, amivel ő rendelkezik így, nyertünk 1 hetet. A hangsúly azon van hogy nem lehet tudni, ki pozitív már, mert tünetmentes, ismétlem, a többség. A katonaság nem vonult ki fertőtleníteni sem az iskolát, sem az Ápoló Gondozó Otthont. Nem akarjuk engedni iskolába gyerekeinket, mert bárki lehet fertőzött. Már pontosan nem tudjuk, mennyi pozitív van, mert tájékoztatást nem kapunk az önkormányzatunktól sem. Magára maradt a falu, nincsenek tesztek. Ma tudtam meg, hogy a gyerek fizikatanára is covidos. Borzasztó a helyzet, és kaotikus. Az igazgatónő sem ad semmi tájékoztatást.”

2. Hiányzó vagy késedelmes tesztelés

Amióta a koronavírus-járvány tavasszal nálunk is felütötte a fejét, a legdöbbenetesebb jelenség az a makacsság, amivel a hatóságok igyekeznek elkerülni a tesztelést. Ehhez ősszel hozzájött még az egyre égetőbb kapacitáshiány is, így jutottunk el oda, hogy

súlyos tünetekkel várnak akár egy hétig is a betegek, mire odaér hozzájuk a mentő a teszttel.

Ehhez persze az kell, hogy a háziorvos hajlandó legyen megigényelni a tesztet, nagyon sok esetben ugyanis ez egyszerűen meg se történik. Otthon pihen a delikvens tíz napig, aztán mehet isten hírével a diákok közé. Természetesen ilyen körülmények között a 100%-os táppénznek is nagyjából annyi realitása van, mint a szakszerű fertőtlenítésnek…

A legabszurdabb történet azonban az, amikor a nagy nehezen elvégzett, pozitív teszt birtokában zavarta vissza dolgozni a háziorvos a pedagógust, mivel már nem voltak tünetei, így nem volt hajlandó neki több nap táppénzt kiírni.

Gimnázium, Baranya megye:

„A szünet előtt a 170 diákból körülbelül 40 -50 folyamatosan beteg volt, hiszen enyhébb tünetekkel is hazaküldik őket Tudtommal egyik tanulónál sem rendelt el tesztet a háziorvos, még olyannál sem, ahol láz, torokfájás lépett fel.”

Gimnázium, Pest megye:

„Két kolléga COVID tünetekkel otthon. A szünet alatt lettek betegek, családtagoktól kapták el, DE NINCS TESZTELÉS, a gyerekeket sem tesztelik, csak „maradjanak otthon” 10 napig, 2 tünetmentes nap után jöhetnek suliba.”

3. Dilettáns járványügyi intézkedések

Kontaktkutatás nincs. Nyema. Niente.

Az igazolt fertőzések legszorosabb családtagjait se tesztelik ingyenesen, így lényegében a szülők felelősségérzetén és anyagi teherbírásán múlik, hogy pl. az egyik testvér pozitív tesztje után (amire legjobb esély akkor van, ha az illető gyerek sportoló, és az egyesület leteszteli) tesztelik-e a család többi tagját, vagy aki tünetmentes, az megy a dolgára, mintha mi se történt volna.

Számolatlanul jönnek a híradások arról, hogy fertőzött, karanténban lévő diákok testvérei továbbra is járnak iskolába, alkalmasint ugyanabba az intézménybe.

Nem rakétatudomány látni azt sem, hogy fél osztályokat digitális oktatásba küldeni egy-két napra teljesen értelmetlen. Az itt tanító tanároknak viszont plusz munka, hiszen az iskolában megtartott óráikon kívül ezeknek az osztályoknak digitális tananyagokat is biztosítaniuk kell. És abban sincs sok ráció, hogy amikor egy osztályban már 8-10 fő fertőzött, digitális oktatást rendelnek el pénteken, mondván, hogy hétfőtől jöhetnek iskolába, illetve „majd meglátjuk”. Tele a postaládánk ilyen történetekkel.

Gimnázium, Budapest:

„(Az őszi szünet utáni) első nap 12 pedagógus hiányzott az iskolából, holnapra pedig 15 (67 a teljes létszám). Az igazgatónk szerint a KLIK-kel megbeszélve, ha ez a tendencia folytatódik, akkor csütörtök péntekre digitális oktatást írnak elő. De jövő héten újra próbálkozhatunk a tanítással. Sajnos a hiányzókat kb. 1 hét után tesztelik és nagyon későn érkezik az eredmény is. Így nem tudjuk papirral bizonyítani hogy COVID-osak. De a tüneteik eléggé egyértelműek. Az óráik egy részét helyettesítjük, (szigorúan H betűsökkel) és egy részét a betegek távoktatásban próbálják ellátni. Elég elkeserítő a helyzet.”

Általános iskola, Jász-Nagykun-Szolnok megye:

„Ma reggel 9 órakkor a lányom osztályából hazaküldtek egy diákot, mert a szülei vírusosak! A többiek maradtak!”

4. Befogott szájak

Folyamatosan verjük a tamtamokat amiatt, hogy nincs adatnyilvánosság. Az egy dolog, hogy a Klebelsberg Központ egyáltalán nincs képben az oktatásban dolgozók fertőzöttségét illetően, így nem is tud ezzel kapcsolatban adatokat közzétenni. Azonban arról is kaptunk hírt, hogy az intézményvezetők nem tájékoztatják sem a kollégáikat, sem a diákjaikat, sem azok szüleit, sőt kifejezetten megtiltják – olykor a fenyegetéstől sem visszariadva – a beosztottaknak, hogy információt adjanak át a fertőzésekkel kapcsolatban. Így a fertőzésekről szóló hírek kizárólag fű alatt, levelezőlistákon és chatszobákban terjednek.

Óvoda, Budapest:

„Vannak gyerekek, akik családilag karanténban vannak, de az óvónőknek ki van adva, hogy nem mondhatják meg a többi gyerek szüleinek, hogy Pistike meg Jucika miért nem jött oviba már másfél hete.”

Óvoda, Budapest:

„Több covidos, egyik kórházban, a dolgozóknak tilos erről beszélni! Szülők sem tudnak semmit. Vezető megfenyegette a dolgozókat, hogy nem beszélhetnek!”

Szerencsére olyat is látni szép számmal, hogy egy-egy intézmény a honlapján közzéteszi, és rendszeresen frissíti a fertőzéssel kapcsolatos adatokat, ez azonban teljesen alulról jövő, és meglehetősen szórványos jelenség.

Márpedig az oktatás minden szereplőjének joga van tudni ezeket az adatokat, hiszen a diákok és a tanárok ébren töltött óráik jelentős hányadát töltik ezekben az intézményekben, így mérlegelniük kell, mekkora kockázatot vállalnak.

Általános iskola, Pest megye:

„Csak egy baráti tájékoztatást kaptam (“nem tőlem tudod”) egy ig. helyettestől arról, hogy igen, több tanárnak is pozitív lett a tesztje. Ők otthon vannak. Hivatalosan nem mondhatnak semmit…megy a titkolózás.”

5. Hosszadalmas adminisztratív körök

Az oktatásirányítás gyilkos közönyének következtében még a leglelkiismeretesebb intézményvezetők is tehetetlenek. Hiába jelentik az új fertőzéseket a tankerület felé, napok telnek el, amíg az jelez a járványügyi hatóságnak, ami talán napokkal később kegyeskedik egy-két napnyi rendkívüli szünetet vagy digitális tanrendet elrendelni.

Hiába próbált egy-egy intézményvezető saját hatáskörben digitális oktatást elrendelni azokban az osztályokban, amelyekben igazoltan fertőzött diákok vannak, a tankerületek ezt következetesen visszavonják. Immár emberéletekben is mérhető, milyen következményei vannak, ha kiélezett helyzetben a döntések nem helyben születnek.

Gimnázium, Pécs, egy szülő jelzése:

„Itt a szünet előtt voltak pozitív esetek, es sok hiányzó, emiatt az iskola elrendelte a digitális oktatast szünetig. 3 nappal később visszavonta, amiatt, hogy az EMMI nem engedélyezte. Ekkor sokan szülői igazolással itthon tartottuk a gyerekeket.”

Gimnázium, Budapest:

„Már 17 (ez már 20%!!!!) kolléga nincs, mert tegnap is lettek új esetek, és van aki kiíratta magát az orvossal, mert veszélyeztetett. Volt szülő, aki megírta az ofőnek, hogy ő innentől kezdve nem engedi a gyereket iskolába. Ez van most. Csak az EMMI adhat engedélyt, de ő előtte egyeztet a népegészségüggyel. Szóval a tankertől ha fel is jut az igazgató kérése, akkor az még min. 2 kör, amíg lesz valami.”

A fentiek alapján egyértelmű, hogy az oktatás intézményeit be kell zárni, mégpedig azonnal.

Ez a pont mindenképp el fog jönni hamarosan, hiszen nem lesz elég pedagógus az intézményekben, már most van olyan óvoda és iskola, ahol a tanárok, óvónők 20%-a betegszabadságon van, és sajnos azok is egyre többen vannak, akik nem is fognak újra munkába állni soha.

A kérdés az, hogy a hatalom hány embert hagy még megbetegedni, hány halott pedagógus kell még neki az iskolák bezárásához és a digitális tanrend bevezetéséhez.

Mi azt mondjuk, az eddigi megbetegedések és elhalálozások jelentős része jó eséllyel nem következett volna be, ha hetekkel ezelőtt megvalósult volna az a fajta részleges bezárás, amit követeltünk:

Innentől kezdve mindegy egyes napon, amikor a megszokott rend szerint nyitnak ki a magyar oktatás intézményei, sok tízezer magyar polgár életének tudatos veszélyeztetése zajlik.

Ez olyan bűntett, ami semmilyen gazdasági érdekkel nem igazolható, és amiért a regnáló hatalomnak felelnie kell.

Neked is eleged van abból, hogy a hatalom irányítói a te bőrödet viszik a vásárra nap mint nap? Ne hagyd, hogy nélküled harcoljunk tovább, csatlakozz még ma!