Félretájékoztatott sajtó, hibás döntések, a járványügyi döntést felülíró tankerület – nem minden tanulság nélküli a budapesti általános iskola minapi vesszőfutása.
Ismét – vagy inkább továbbra is – teljes a káosz a járványügyi intézkedések terén a közoktatásban: több iskolai dolgozónak is pozitív lett a koronavírustesztje a budapesti Bakáts Téri Ének-Zenei Általános Iskolában – adta hírül a Népszava cikke a hétvégén.
Teljes járványügyi káosz
A Népszava szerint „a szülőket csütörtökön tájékoztatták arról, hogy – egyeztetve a fővárosi kormányhivatal területileg illetékes népegészségügyi osztályával – pénteken és hétfőn rendkívüli szünet lesz az intézményben, keddtől pedig digitális munkarendre állnak át. Néhány óra múlva a szülők egy újabb értesítést kaptak, amelyben már arról írt az iskolavezetés, hogy a korábbi levelet tekintsék tárgytalannak, a Belső-Pesti Tankerületi Központ ugyanis arról tájékoztatta őket, mégsem lesz digitális oktatás.”
Már az is igen komoly probléma, hogy a különböző hatóságok ping-pongozásától függ az egyes intézmények élete: sem a szülő, sem a diák, sem az intézmények alkalmazottai számára nem egyszerű úgy felkészülni, hogy teljesen kiszámíthatatlanok az elrendelt intézkedések.
Arra viszont igen ritkán látunk példát, hogy a tankerület felülbírálja a járványügyi kérdésekben illetékes hatóság előzetes döntését.
A Népszava cikkéből azonban ennél súlyosabb problémákra is lehet következtetni. A lap munkatársa ugyanis az ügyben megkereste a Klebelsberg Központot. A KK tájékoztatása szerint ugyanakkor „a járványügyi hatóság négy személyt helyezett karanténba kontaktszemélyként, a döntés nem érintette sem a diákokat, sem a tanári kart, ezért a digitális munkarend elrendelése nem volt indokolt.”
Ezzel a kijelentéssel azonban komoly gond van:
A PDSZ-hez eljutott információk szerint ugyanis a KK által elmondottakkal ellentétben a döntés igenis érintette a tanári kart.
Ráadásul legalább egy olyan pedagógust is érintett az intézkedés, aki több osztályban is helyettesítést látott el a napokban. Erről az érintett szülők a következő értesítést kapták:
Mindez egy olyan időszakban, amikor a közoktatási intézményekben elrendelt járványügyi intézkedések száma meredeken növekszik – nem különösebben jó omen.
Mi történik itt valójában?
Ezt a kérdést nagyon sokan feltették a Bakáts téri iskolában a szülők és a munkatársak körében is. A reakció teljesen érthető: a pénteki tanítási napon információink szerint a diákok alig több, mint egytizede jelent meg az iskolában.
Kinek áll érdekében, hogy megkísérelje eltitkolni a konkrét körülményeket egy oktatási intézményben, ahol – természetesen – pillanatokon belül „körbeérnek” a hírek? Ha a titkolózás lenne a cél ezzel a követhetetlen és végtelenül amatőr intézkedéssorral, az is nagy baj. Ami viszont sokkal valószínűbb, hogy az egyedi esetekben a járványügyi intézkedésekről döntő, egymással együttműködő szervezetek képtelenek a járványügyi döntésekkel kapcsolatos korrekt kommunikációra.
Azaz teljesen valószínű, hogy a tankerület úgy hozta meg a döntését, hogy nem volt képes begyűjteni, vagy korrektül feldolgozni az információkat. Ennek megfelelően úgy írta felül a járványügyi döntésekben illetékes hatóság döntését, hogy nem volt fogalma arról, valóban érintett a tanári kar. Ez pedig akkor is megbocsáthatatlan, ha nem szándékos félretájékoztatásról, hanem tévedésről van szó.
Ami arra mutat rá, amit a PDSZ tavasz óta kér:
világos protokoll alapján helyben kellene, hogy megtörténjenek a járványügyi döntések.
A helyi körülményeket, gyorsan változó adatokat talán nem is ismerő döntéshozók láthatóan egymással sem tudnak jól kommunikálni. Ha az intézményvezető kezében lenne legalább annyi mérlegelési-döntési jogkör, hogy azonnali szünetet rendelhessen el, vagy maga (is) koordinálhassa ezeket a kérdéseket az illetékes szervekkel, akkor nem kellene folyamatosan olyan történeteket olvasnunk, amelyekben a messzi távolban ülő hivatalok hsszas ügyintézésének köszönhetően megengedhetetlenül hosszú idő alatt, avagy egyáltalán nem születnek meg az intézményeinket érintő járványügyi döntések.
Csak propagandacélból képesek az „egyeztetésre”?
A fenti történet mellé kívánkozik azonban egy másik probléma. A PDSZ hónapok óta próbálja – közérdekű adatigényléssel – megszerezni, hogy milyen adatokra hivatkozva állították az illetékes minisztériumok novemberben, hogy a közoktatási intézményekben alacsony volt az átfertőzöttség. Már csak azért is, mert – részben erre hivatkozva – tüntették el a közoktatási intézményeket az oltási prioritási listákról, a korábbi kormányzati ígéreteket teljesen figyelmen kívül hagyva.
Kézenfekvő kifogásunk az volt az úgynevezett célzott tesztelés közölt eredményeivel kapcsolatban, hogy a közölt – és a minisztérium több képviselője által kiábrándítóan alacsonynak minősített – 72%-os (illetve 85% és 60%) részvételi arány, illetve a résztvevőknél mért 2.4%-os átfertőzöttség egyszerűen nem adott objektív képet a valós adatokról – hiszen pont kihagyták az ebben az időszakban igen nagy számú beteg, táppénzen vagy karanténban lévő kollégát a számításból. Ezért kértük, hogy a kormányzat adja meg nekünk a tesztelés hetében éppen táppénzen lévő, illetve bizonyítottan COVID-fertőzött kollégák számát is.
A minisztérium rendre azzal pattintotta le az adatkéréseinket, hogy nincsenek birtokában ezzel kapcsolatos adatoknak, továbbá – Kisfaludy államtitkár levele szerint – a kormányzat soha nem kommunikált mást ezen számok kapcsán, mint ezen számokat. Azaz képtelenek voltak számunkra megbízható adatokat szolgáltatni – még egy ilyen egyszerű ügyben sem.
Ezzel szemben igen meglepő kijelentést tett Maruzsa államtitkár alig pár hete. Idézzük a koronavirus.gov.hu oldalt:
„[Maruzsa Zoltán] arról is beszélt: a pedagógusoknál a köznevelési információs rendszer és az egészségügyi adatbázis, az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér statisztikai jellegű összevetése alapján 26 százalék az oltást igénylők aránya.”
Azaz Maruzsa államtitkár elárulta, hogy a kormányzat igenis képes egészen hajmeresztő adatok lehívására a kormányzati rendszerekből.
Ez esetben például igen csak kérdéses, hogy az oltási regisztrációra szolgáló vakcinainfo.gov.hu adatbázis adatai hogyan vethetők össze legálisan a fenti adatbázisokkal? És hogy milyen következtetés volt mindebből levonható januárban, amikor a lakosság alig 20 százaléka regisztrált az oldalon?
Adatnyilvánosságot, átláthatóságot és korrekt, átgondolt protokollokat!
Azt gondoljuk, bőven itt lenne az ideje annak, hogy a kormányzat ne csak saját, jól felfogott, kommunikációs céljaira legyen képes hasznosítani az adatbázisokat. Bőven itt lenne az ideje, hogy a rendelkezésre álló adatokat korrektül kommunikálják – mert nem csak az államtitkárokra és a csinovnyikokra tartozik, mi a helyzet a munkahelyeinken, lakóhelyünkön.
Bőven itt lenne az ideje, hogy ne kezeljék cselekvésképtelenként az intézmények vezetőit, hogy valódi döntéseket hozhassanak a valódi szakemberek.
Végezetül annak is jócskán itt az ideje, hogy a vírus magyarországi megjelenését követő egy évvel később végre kidolgozzanak olyan, használható protokollokat, amelyeket helyben, gyorsan és hatékonyan alkalmazhatnak az illetékes vezetők – és ne kelljen arra várni megbocsáthatatlanul hosszasan, amíg az át- és beláthatatlan bürokratikus és autokratikus rendszerekből kicsöpög valamilyen nehezen értelmezhető, rossz esetben hibás döntés.
[frame]
A PDSZ követelései nem sokat változtak az elmúlt időszakban. Érdemes megtekinteni, mi változott azokon a területeken, amelyeket ebben a novemberi cikkünkben sorolunk fel:
[/frame]
Ne törődj bele! Igenis vannak jogaid! Csatlakozz hozzánk, és harcoljunk egy normálisabb oktatásért!
Az alábbi űrlap kitöltésével csatlakozz a PDSZ-hez, és harcolj velünk! Havonta egy hamburgermenü áráért biztosítsd segítsd a munkánkat, és biztosítsd a hátteredet arra az esetre, ha téged is jogsértések érnének!