A kormány hazugságait leleplező, jogellenes intézkedések, kicsinyes bosszú

Szorgalmas két nap volt a december 20-a és a 21-e az EMMI életében: két hajmeresztő államtitkári nyilatkozat után egy értelmezhetetlen utasítás. Amikor már azt gondoltuk volna, más már nem jöhet, jött: kiadták a rendeletet. Mintha a józan ész 21-én végleg kiköltözött volna az EMMI épületéből…

2021. dec. 21-ének délutánján jelent meg a Magyar Közlönyben a 734/2021. (XII. 21.) Korm. rendelet, amely módosította a nemrégiben kihirdetett, a koronavírus elleni védőoltásnak az állami és önkormányzati intézményeknél foglalkoztatottak által történő kötelező igénybevételéről szóló 599/2021. (X. 28.) Korm. rendeletet.

Ebben három új elem van:

1. Kásler miniszter mentesíthet a kötelező oltás alól

Hogy mit kell érteni különös méltánylást érdemlő eset alatt, amelyre „az emberi erőforrások minisztere a járványügyi és köznevelési szempontokra tekintettel – az Operatív Törzs javaslatának figyelembevételével” adhat felmentést, nem tudni. Ez a módosítás azonban beismerése annak, hogy igenis súlyos működési zavarral jár az oltatlanok eltávolítása. Hiszen mi mást takarnának az úgynevezett „köznevelési szempontok”?

[frame]

Mivel Kásler minisztertől lehet felmentést kérni, készítettünk azoknak egy egyenlevelet, akiknek erre szükségük lehet.. Íme:

T. Miniszter!

XY mennyiségű ellenanyagom van, azaz védett vagyok, sokkal jobban, mint bármelyik 2 oltással rendelkező kolléga, akiket tavasszal oltottak be, és nem vették fel a 3. oltást. Szeretnék tanítani. A munkából kiesésem súlyosan veszélyezteti az iskolám működőképességét, és a tanulók fejlődését, ezért kérem, hogy különös méltányosságból mentesítsen az oltás felvétele alól.

Üdvözlettel:

[/frame]

2. Bosszú, rendeletben

A rendelet egyik egyáltalán nem titkolt célka: kicsinyes bosszút állni azokon, akik nem hajlandóak határidőre beoltatni magukat. Ők ugyanis, ha bármilyen okból be akarnának menni fizetésnélküli szabadságuk alatt a munkahelyükre – legyen ez akármilyen ügyintézés, de akár azért is, hogy igazolják, hogy időközben beoltatták magukat vagy a mentesítéshez orvosi igazolást szereztek –, csak három napon belül, saját költségre elvégzett PCR-teszttel léphetnek be.

Természetesen ennek a rendelkezésnek az ég egy világon semmi értelme nincs azon kívül, hogy belerúgnak a nemszeretem munkavállalóba, hiszen akár mindenki más beléphet az intézménybe: az oltatlan diákok, azok oltatlan szülei, nagyszülei, az oltatlan megbízási szerződéssel tanító pedagógus, az oltatlan és szerződéses cégnek dolgozó konyhai alkalmazott vagy takarító. Vagy akár egy oltatlan járókelő. Csak az oltatlan pedagógus nem.

Legjobb tehát, ha megkérik egy kollégájukat, hogy vigye be a papírt. Esetleg megkérnek egy oltatlan megbízási szerződéssel rendelkezőt, vagy akár egy oltatlan diákot. Netán egy oltatlan járókelőt. A kormány ugyanis így akarja megvédeni az oltatlan és teszteletlen tömegeket a néhány be nem oltott dolgozótól (Maruzsa után szabadon: „az oltatlan pedagógusok tömegeitől”). A következő módosítás után vajon még szabadlábon maradhatnak?

[frame]

Segíts nekünk adatokkal! Mi történik az oltatlan pedagógusokkal? Hogyan oldják meg a helyettesítésüket?

Mivel a kormányzattól nem várható, hogy közzétennék ezeket a közérdekű információkat, csak rátok tudunk támaszkodni. Mondd el ebben a kérdőívben, mi a helyzet a ti intézményetekben!

[/frame]

3. Befoltozzák a kiskapukat: december 15-e a fix határidő

Fixálni kellett a december 15-ei határidőt, nehogy már az ennél később átadott felszólítás után számolja bárki is a 15 napos póthatáridőt, amikor azt a főnök gránitba véste. Ugyan nem tudni, hogy mi múlik ezen, de okvetlenül rendeletet kellett módosítani, hogy nehogy valaki január 3. helyett 5-én vagy 8-án, netán 9-én kerüljön fizetés nélküli szabadságra.

Ráadásul ennek megfelelően újabb fenyegetést felszólítást kapnak az oltatlanok. Mi más a cél, mint az erőfitogtatás és bosszú, ne lehessen a nagy rendeletalkotót kijátszani pár nappal!

A rendelet szerint továbbra is érvényben van, hogy aki a most kiküldendő határidő előtt munkavégzési kötelezettség alól mentesül, mert pl. szabadságon van vagy táppénzen, a munkába visszatérés után 30+15 napja van arra, hogy beoltassa magát, vagy az oltási kötelezettség alóli mentesítésre orvosi igazolást szerezzen. Ez a módosított rendelet szerint is így van.

Határozok, tehát vagyok: most hogy megszabadultam a tanároktól, tanítsatok még többet!

A rendelet egyéb újdonságot nem tartalmaz, viszont ugyanezen a napon miniszteri határozat is napvilágot látott. Ebben Kásler miniszter a köznevelési törvény és végrehajtási rendeletének egyes előírásait írja felül a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról 2011. évi CXXVIII. törvény 51. § (4) bekezdésére hivatkozva.

E rendelkezés szerint veszélyhelyzetben egyedi határozatban határozhatja meg

a) az oktatásért felelős miniszter a köznevelési intézmények működésével, működtetésével, a nevelési év, tanítási év megszervezésével,

b) a szakképzésért felelős miniszter a szakképző intézmények működésével, működtetésével, a tanítási év megszervezésével

kapcsolatos feladatokat. Az oktatásért felelős miniszter, illetve a szakképzésért felelős miniszter elrendelheti a határozat azonnali végrehajtását. A határozat közlése távközlési eszköz útján is történhet.

Csakhogy Kásler határozatában nem feladatokat határozott meg, hanem – felülírva a köznevelési törvény 4. § 21. pontját – módosította a megbízási szerződéssel foglalkoztatottak által ellátható tanórák számát, és felülírva a 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet 17/A. § (1) bekezdését –

megemeli a Mesterpedagógus fokozatba soroltak neveléssel-oktatással töltött munkaidejét, azaz a nekik elrendelhető tanórák számát.

Ez véleményünk szerint nemcsak jogellenes, hanem újfent beismerése annak, hogy nem lesz elegendő pedagógus, aki a gyerekekre vigyázzon, és itt már rég nem a szakos ellátottságról van szó. Hiszen a Mesterpedagógus szakja egyáltalán nem biztos, hogy az értelmetlenül eltávolított pedagógus által tanított tantárgyak tanítására jogosít, de helyettesítésnél (és az EMMI-ben) ugyan mit számít ez?

A fenti óraszám-módosítás ráadásul jogellenes is, mivel a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény 2. §-ának (1) bekezdése a törvényi rendelkezésektől történő eltérést veszélyhelyzetben rendeleti úton és nem határozatokkal teszi lehetővé.

Az oltatlanok elleni kicsinyes bosszúhadjárat a miniszteri határozatban és Maruzsa Zoltán ehhez kapcsolódó levelében is megjelenik: míg – a korábbi Gulyás Gergely-i állítással ellentétben elismeri, hogy az 599/2021. (X. 28.) Korm. rendelet hatálya nem terjed ki az állami fenntartású köznevelési és szakképző intézményekben megbízási szerződéssel foglalkoztatottakra, őket tehát oltatlanul is tovább lehet foglalkoztatni, az újonnan megbízási szerződéssel alkalmazottak esetében előírja az oltást, ezzel is akadályozva az oltatlanok munkavállalását.

A miniszteri határozatban implicite benne foglaltatik, amit a PDSZ kérdőívére eddig adott válaszokból látunk: a tantárgyfelosztás módosításával, azaz a kieső kollégák óráinak szétosztásával – a beoltottak többletterhelésével – akarják a működés látszatát fenntartani. 

Borítókép: Mohamed Hassan form PxHere. CC0.

[frame]

MOST lépj be a PDSZ-be, ha nem akarod, hogy átlépjenek rajtad!

A munkavállalói jogainkat kemény harcokban tudjuk csak elérni, és kizárólag akkor, ha sokan álltok mögöttünk. Ha nem vagyunk elegen, nem lesz elegendő a fizetésünk, nem lesznek emberi munkakörülményeink – viszont lehet rettegni a munkahelyeken csöndben, behúzott farokkal.

Nem! Nem repül a szádba a sült galamb, legalább ennyit neked is meg kell tenned saját magadért!

Lépj be ma, itt:

[/frame]

Hasonló cikkek

Adó 1% felajánlása

Kedves Tagjaink, Követőink és Látogatóink! Az idei évtől kezdődően lehetővé vált, hogy már a PDSZ alapítványának, az Oktatással a Demokráciáért Alapítványnak is fel tudjátok ajánlani

Tovább olvasom »