Meghökkentő Pintér-beszéd és manipulált kompetenciamérés

Kormányozni nem kötelező – de ha már indultak a választásokon, és így alakult, ahelyett, hogy ölbe tett kézzel nézik a kormánypártok, ahogy összeomlik a teljes humánszféra, ideje lenne nekifogni.

Azt, hogy a kormány nem szereti maga megoldani a problémákat, pontosan tudja mindenki, aki az oktatásban érdekelt. A kifizetetlen túlórákra, a „hivatástudatból” ingyen is teljesítő munkaerőre építő kormányzat azonban most szintet lépett. A humánszféra jó részének irányításával megbízott belügyminiszter, Pintér Sándor, egy olyan zárt körű eligazításon beszélt, amelyen tilos volt felvételt készíteni az elhangzottakról. Ami pedig állítólag elhangzott, az a Népszavának beszámoló egyik résztvevő szerint az volt, hogy

„a humánszférában legfeljebb annak lehet örülni idén, ha nem lesz elvonás”.

Az a tény, hogy a kormányzat a választások elmúltával végre beismeri, hogy kritikus helyzetben van a közoktatás, igazából nem jelenti azt, hogy a kormányzat akármit is tenne azért, hogy ez ne így legyen. A Pintér által elmondottak is arra utalnak, hogy a kormány egyáltalán nem gondolja, hogy rajta múlna a megoldás, nem is kíván részt venni a probléma kezelésében.

A tagadás után most már az infantilis másra mutogatás állapotában van a kormányzat: a koronavírus tehet róla, az ellenzék tehet róla, a háború tehet róla, Brüsszel tehet róla…

Azonban fontos, hogy jelezzük a vállalkozó-belügyminiszternek:

míg mi teljesen nyíltak vagyunk egész nyáron az egyeztetések folytatására, érdemi javaslatokat várunk, különben szeptemberben sztrájkkal indítjuk majd az évet.

Az eddigi sztrájktárgyalások során az EMMI nem volt képes semmilyen érdemi ajánlattal előhozakodni. A Belügyminisztériumnak van esélye arra, hogy átgondolja, milyen megoldásokkal tudja csökkenteni az oktatásban dolgozók terheit: ahelyett, hogy elvonásokkal fenyegetőzne, átgondolhatná, milyen nemzetközi példák állnak rendelkezésre ahhoz, hogy elviselhetőbbé tegyék az oktatásban dolgozó százezrek életét.

Az azonban semmiképpen nem megoldás, hogy a kormányzó pártok saját politikai gondjai miatt a kormány a teljes oktatási ágazatot bünteti azzal, hogy nem hajtja végre a saját bevallása szerint is időszerű béremeléseket. Nem hivatkozhat arra, hogy ha „Brüsszel” nem fizet, akkor ő sem hajlandó lépni az oktatásban. Ebben az esetben a kormányzatnak kell haladéktalanul megteremtenie a saját forrásokat ahhoz, hogy végrehajthassa az emeléseket. Ez ugyanis egy felelős kormányzat feladata. Passzívan várni és végignézni, ahogy egyre visszavonhatatlanabb károkat okoz a forráshiány, nem kormányzás, hanem katasztrófaturizmus.

Az eligazítás óta megjelent híreket egyébként a kormány cáfolta, állítólag „nem úgy” hangzottak el a kijelentések, ahogyan azok napvilágot láttak a sajtóban. Ugyanakkor arról szó sincs, mi hangzott el ténylegesen. Érthetetlen, miért a titkolózás, miért a transzparencia hiánya: senkinek nem áll érdekében, hogy egy olyan egyeztetésről, ahol a miniszterelnök is részt vesz, csupán szóbeszédből tájékozódjon egy teljes ágazat.

Az, hogy a változásokat manipulált kérdőívekkel próbálják megalapozni, nem sok jót jelent. Márpedig egyre többen írják, hogy Pintér Sándor asztalán már nyáron ott lesz az oktatás átalakítását célzó munkaanyag. Nagyon hatékonytalan lenne, ha az ágazati érdekképviseleteket, a szakmai szervezeteket megint teljesen kihagynák egy újabb átalakítási tervből: ha ebbe az irányba tervezne elindulni Pintér Sándor stábja, először érdemes lenne visszatekintenie az EMMI dicstelen éveire az oktatásirányításban. A titkolózás, a szűk körben meghozott, teljes ágazatokat érintő döntések logikus eredménye a kudarc. Márpedig a közoktatás újabb kudarcot már nem tud elviselni.

Ha igaz is a kormány cáfolata, miszerint nem terveznek elvonásokat a humánszférában, akkor is súlyos következményeket vetít előre az egyeztetések elmaradása egy olyan helyzetben, amikor már az elmúlt években juttatott minimális mértékű pótlékemelések is teljesen elinflálódtak. Ez így nem mehet tovább.

Durván manipulálták a méréseket, hogy a kormányzat „nagyszerű eredményekről” beszélhessen az oktatásban

Bejárta a médiát a legutóbbi időszakban, hogy a 2021. évi kompetenciatesztek eredményei a vártnál sokkal jobban alakultak. A kormányzati sajtó és az oktatásirányítás dicshimnuszokat zengett, hiszen a nyolcadik és a tizedik évfolyamokon nem csökkent a teljesítmény. Sőt, a hatodik évfolyamon egyenesen nőtt.

Nahalka István oktatáskutató, egyetemi tanár Facebook-bejegyzésben mutatott rá arra a megdöbbentő tényre, hogy a szorgalmasan feldicsért felmérési eredményekkel kapcsolatban azonban valami egészen furcsa dolog történt: „a 2019-ben nyolcadikos tesztet írók hirtelen több, mint 11 ezerrel voltak kevesebben, mint a hatodikosok 2017-ben.” A tizedikesek közül 13 ezerrel írtak kevesebben kompetenciatesztet, mint két évvel korábban.

A 2021-es évben is kitart ez a furcsa trend. Sőt! Az oktatáskutató megállapítja, hogy

a 2012-ben tizedikesek csak kb. ötezerrel kevesebben írták meg a teszteket, mint
ahányan voltak 2008-ban hatodikosként. Most, 2021-ben, a tizedikes évfolyamban már közel
16 ezerrel kevesebben írtak tesztet, mint 2017-ben hatodikban.

Azaz úgy tűnik, a kormányzat minden igyekezetével igyekszik úgy alakítani a felmérést, hogy az eredményeket számára kedvező narratívával tudja tálalni. A fentiekből ítélve élhetünk a gyanúperrel, hogy nagy számban maradtak otthon azok a tanulók, akik nem teljesítenének jól a kompetenciateszteken. Ez azonban bődületes felelőtlenség: nem csak a kozmetikázás ténye bosszantó, de

ha a kormányzat már abban sem érdekelt, hogy objektív képet kaphasson a helyzetről, akkor hogyan kíván helyes intézkedéseket hozni?

Nahalka egy másik meghökkentő jelenségre is rámutatott egy másik posztjában: a kompetenciamérés eredményeivel párhuzamosan megjelent az is a médiában, hogy az esélyegyenlőtlenség helyzete a magyar oktatásban javult. Az oktatáskutató azonban a családiháttér-index vizsgálatával megállapította, hogy a 2021-ben kapott adatokat nehezen lehetne javulásnak nevezni, azaz a „javulás” nem jelentős. És mivel a 2021-es kompetenciatesztek írásából több mint 10 ezer gyereket zártak ki, jó esély van arra, hogy a valódi, objektív vizsgálat adatai súlyos anomáliákat mutatnának ki.

Itt az ideje kormányozni

A Belügyminisztérium előtt most ott a lehetőség, hogy valódi változásokat indíthasson el. Ehhez azonban le kell számolni a struccpoilitikával. Valós változásokra, gyors és hathatós intézkedésekre van szükség. Hiszen már most is késő.

[frame]

Sztrájkoló, polgári engedetlenkedő vagy? Így igényelhetsz sztrájksegélyt!

Ha munkabeszünetésben, polgári engedetlenségben vettél részt és a levonások miatt nehéz helyzetbe kerültél, az ebben a cikkben leírt módon fordulhatsz sztrájksegélyért a PDSZ-hez. Ha szerinted méltánytalan mennyiségű pénzt vontak le tőled, akkor ebben a cikkben elhelyezett űrlapon keresztül kérhetsz segítséget tőlünk!

Több visszajelzés érkezett, hogy a PDSZ jelzéseire végre visszaállítottak jogosulatlanul megszakított biztosítási jogviszonyt és utaltak vissza jogosulatlanul levont béreket. Fontos tudni, hogy mi senkit nem hagyunk a út szélén: minden PDSZ-tag igénylő segélyt, nem tag igénylő vagy polgári engedetlenségben részt vett kolléga alapítványi támogatást kap!

Miben segítheted te is a sztrájkolókat?

1 Oktatásban dolgozók, szülők, diákok, és minden jóérzésű ember: írjuk alá és osszuk meg az aHangon indított petíciót!

2 Oktatásban dolgozók: csatlakozzunk a sztrájk-riadólánchoz! Ezen keresztül értesülhetünk a legfrissebb információkról, amikor éppen időszerűekké válnak. Nem gyakran spammelünk, a legfontosabb tudnivalókat kapod meg, hírlevél formájában:

3 Csatlakozzunk a PDSZ-hez: ez a lépés segít bennünket abban, hogy tovább tudjuk finanszírozni a kampányokat, segítsük a kollégákat jogsegéllyel, stb. Bárki lehet tag, nem elvárás, hogy aktív oktatásban dolgozók legyünk:

4 Osszunk meg minden információt, amit a PDSZ és a Ne dolgozz ingyen! oldalain látunk! Az információk terjesztése nagyban hozzájárul ahhoz, hogy küzdjünk a kormány dezinformációs kampányai ellen.

5 Ti is küldjetek fotókat, csoport- és egyéni képeket, támogató akciókat, egyéb kreatív támogató ötleteket a Nedolgozz vagy a PDSZ Facebook-oldalára, vagy a [email protected] címre! A most futó akciónkban arra vagyunk kíváncsiak, hányan tartoznak a különböző korosztályokba a munkaközösségekben: itt olvashatod el a részleteket.

6 Pénzbeli adománnyal átutalással, a közlemény rovatban a “Támogatás” feltüntetésével vagy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete számlaszámán: 11713005-20411756-00000000 (itt a sztrájkszervezéssel, a sztrájkolók támogatásával, kampányokkal, rendezvényekkel kapcsolatos bokros kiadásokat lehet támogatni), a sztrájkolókon kívül a polgári engedetlenségben résztvevők támogatására is, valamint az alapítvány közoktatási céljainak (http://pdsz.hu/pdsz/alapitvany) megvalósulására az Oktatással a Demokráciáért Alapítvány számlaszámán: 11707000-22230573-00000000 lehet támogatást küldeni.

[/frame]

Hasonló cikkek

Adó 1% felajánlása

Kedves Tagjaink, Követőink és Látogatóink! Az idei évtől kezdődően lehetővé vált, hogy már a PDSZ alapítványának, az Oktatással a Demokráciáért Alapítványnak is fel tudjátok ajánlani

Tovább olvasom »