Folytatódtak a sztrájktárgyalások: egy teljesen felkészületlen, ajánlat nélküli tárgyalóféllel találkoztunk. A munkabeszüntetések, ilyen körülmények között, mindenképpen folytatódnak ősztől.
A tárgyalás ez alkalommal a belügyminisztérium közoktatásért felelős államtitkárságában zajlott, a kormány képviseletében Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkár járt el – bár leginkább nem járt el, ugyanis érdemi ajánlattal nem volt képes előállni.
Csodára várva
A kormányoldal előadta, hogy nagyon várják, mi lesz az Európai Bizottság válasza a magyar javaslatokra, augusztus végére ígértek nekik választ. Maruzsa Zoltán elmondta, hogy az EFOP+ keretén belül szeretnének 400 miilliárd forintnak megfelelő összeget igényelni az oktatás céljaira, ami az euró árfolyama miatt “akár több is lehet” végül.
Persze, mi ismerjük ezt a munkaanyagot, írtunk is róla korábban.
A 2028-ig tartó konvergenciaprogramban a kormány azt a vállalást tette, hogy addigra a diplomás átlagbér 80%-át éri majd el a pedagógusok fizetése, így aztán 2028-ig 112% kumulált béremelésre kerülhetne sor, amit úgy számolnának, hogy a pótlékok is belekerülnének a számításba.
Ez egyébként új fejlemény, még ha eredménynek nem is hívhatjuk: de mégis valaki felismerte a kormány berkein belül, hogy ha az illetmény pótlék nélküli részét, azaz az alapilletményt emelgetnék, akkor valószínűleg nem sikerülne elérni a 2028-as célt.
Szerencsére tudunk számolni
Míg kétségtelen csodásan hangzik a 2028-as 112%-os emelés, ha minden jól megy, és ha a kormánynak sikerülne meggyőznie az európai intézményeket arról, hogy minden nagyszerű lesz a jogállamisággal, társadalmi párbeszéddel kapcsolatban. Csakhogy szerencsére mi is tudunk számolni, és ebből egyértelmű, hogy ez mindösszesen 14%-os évi béremelést jelentene.
Maruzsa Zoltán “államtitkári és magánvéleménye szerint” ha ez megvan, és “ha a világ nem változik olyan nagyot”, akkor ez egy jó vállalás és érdemben javítani fogja a pedagógusok bérhelyzetét. Ez a tavasszal bejelentett 10-10 % helyett 14-14%-ot jelentene, ami az állmatitkár szerint láthatóan egy álomemelés, de azért azt is hozzáteszi, hogy sajnos az Európai Bizottság visszajelzését nem tudja megjósolni.
Akárhonnan is nézzük, a 14% is lényegesen kevesebb, mint az általunk követelt 45%. Ráadásul, mint kiderül, a kormány már az idei emelést le is tudta. Az első 14% majd jövő évben következik be.
A kormány döntéshozói végtelenül cinikusak, hogy a száguldó infláció, a brutális árdrágulás mellett sem hajlandó emelni az oktatási béreket, holott az infláció és a drágulás konkrét profitot hoz az államnak, akár a 27%-os áfabevétel növekedésére, akár a kormányzati kötelezettségek elinflálódására gondolunk.
Újabb csodára várva, nektek meg csirkefarhát
Felvetésünkre, hogy az infláció az egekben van, 30-40%-ról beszélünk már, óriási az elégedetlenség, most kell tűzoltani, mert most ég a ház, az államtitkár ismét mágikus eszközökhöz nyúlt: megemlíti, hogy milyen nagyszerű ígéretek hangzottak el Tusványoson!
Elmondja, hogy a kormány elkötelezett az árstop mellett (nem világos, ez most milyen szempontból lenne megnyugtató számunkra az energiaárak emelkedése miatt). Elhangzik az áremelkedések visszafogására tett intézkedések is.
Nem sok terület van, ahol ekkora ígéretek vannak” – jegyezte meg Maruzsa, és hát ez tényleg tagadhatatlanul igaz, ígéretek tényleg voltak az elmúlt bő másfél évtizedben. Megjegyzi, hogy a pályakezdők fizetésemelése is megtörténik majd.
Alaptörvényt sért a kormány
A kormánytárgyalók számára igyekeztünk megvilágítani, hogy három tényező van, ami teljesen lehetetlenné teszi az álláspontjukat:
- A száguldó infláció, amely olyan árdrágulásokat idézett elő, hogy teljesen ellehetetleníti az oktatásban fizetett bérekből való megélhetést – a lakhatást, a táplálkozást, azaz az alapvető megélhetést.
- Az energiaárak elengedése és drasztikus növekedése, amelyeket a jelenlegi bérek mellett egyszerűen lehetetlen kigazdálkodni.
- A kata megszüntetése, amelynek kapcsán kollégák tízezrei veszítik el egyik napról a másikra azt a kiegészítő megélhetést, amelyet azért vállaltak, hogy képesek legyenek folytatni a munkájukat a közoktatásban.
A fenti három okból a pedagógusok jó részének nem is marad majd más választása, mint hogy elmenjen. Utánpótlásra pedig ilyen körülmények között számítani sem lehet. Ugyanakkor a diákjainkat megilleti a minőségi oktatáshoz fűződő jog. Azaz a fenti három tényezővel a kormány már nem képes biztosítani azt az oktatáshoz való jogot, ami pedig egy Alaptörvényben garantált jog.
Nade végre dolgozhatnak megint nyugdíjas pedagógusok, hangzik el a válasz a kormányoldalról, azaz újabb csodavárásra kerül sor: majd a nyugdíjas pedagógusok kitöltik az elüldözött kollégákkal keletkezett űrt. Kérdésünkre, hogy egyébként miért nem lehetett a nyugdíjasok újrafolalkoztatását ellehetetlenítő kormányhatározatot korábban megszüntetni kiderül, hogy hát ezt senki sem tudja. Lehet, talán mégis érdemes lenne odafigyelni arra, amit a szakszervezetek mondanak?
No és ne feledkezzünk el a nyugdíjtörvény 83/C. §-áról sem, amely szerint a közalkalmazotti jogviszony mellett a nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell. E törvényi rendelkezés eltörlését is határozottan követeltük, évek óta. Most a rendeleti úton – a felhatalmazási törvény mögé bújva – ezt is felülírta a kormány, de csak egy évre. Ez egy eleve súlyosan diszkriminatív jogszabály, ami a közalkalmazottakat hátrányosan megkülönbözteti, de kimondottan érthetetlen is, hiszen nem használ a súlyos problémákkal küzdő közoktatásnak sem.
Szakképzés: nem része az operatív programnak
A szakképzéssel a PDSZ régóta kiemelten foglalkozik. Álláspontunk az elejétől fogva az, hogy a szakképzésben ugyanolyan alapvetések érvényesek, mint a közoktatás más területein, és attól hogy “oktatónak” kell nevezni a pedagógust, a szakképzés még a közoktatás része.
Éppen ezért feltettük a kérdést, a szakképzés vajon a része-e a fent körülírt operatív programnak. Nem az. Pedig Maruzsa államtitkár szerint valamilyen módon a szakképzésben dolgozókra is ki kéne terjeszteni. Érthetetlen.
Minősítés: akár el is engedhetik, ha elfogadjuk a… mit is?
Felvetettük a minden elemében értelmetlen, megalázó minősítési rendszer kérdését: eltörölnék-e? Hiszen mi lesz azokkal, akik továbbra is elutasítják a minősítési rendszert? Hiszen az ebből származó pedagógushiányt lehetne csökkenteni.
Maruzsa erre azt válaszolta, hogy ezek a pedagógusok kevesen vannak, a többség teljesíti a minősítési kötelezettséget. Azoknak, akik ezt nem teszik meg javasolni fogják, hogy jelentkezzenek, és azt javasolta, hogy csak ezt követően beszéljünk erről.
Abszurd, hogy ezzel a rendszerrel abuzálják a pedagógusokat, amikor amúgy sincs elég, és amikor a minősülési rendszer amúgy is egy vicc. Érdemi feladata nincs, a munkatársak 95%-a ágyról leesve is minősülne, éppen ezért nem akar ebben részt venni senki, mert megalázó, emellett értelmetlen – no és azért sem, mert míg szakmailag nem kimondott kihívás a minősülés, a vele járó irgalmatlan mennyiségű adminisztráció, a ráfordított rengeteg idő az, ami egyáltalán nincs arányban a szakmai tartalommal.
Nincsenek kilátások
A sztrájkbizottság tárgyalói elmondták, hogy sajnos meglehetősen álságosnak tűnik, hogy a kormány az oktatással kapcsolatos kiadások tekintélyes részét az uniós kifizetésekhez köti, holott más ágazatokban képes volt megtalálni a forrásokat: az egészségügy és a rendőrség is kapott költségvetési forrásból emeléseket. Nem irigyeljük ezeket, de a kormány álláspontja explicite alaptörvényellenes, éppen szétveri ezt a fontos állami rendszert, és nincsenek ésszerű érvei arra, hogy miért kaphat egy egyetemi diplomás pályakezdő 100 ezer forinttal kevesebbet, mint egy nyolc általánost végzett határvadász, aki 400 ezer nettóval indít. És hangsúlyozzuk, nem a határvadász fizetését sokalljuk – hanem azt az állapotot tartjuk tarthatatlannak, hogy a pályakezdő kollégák nem képesek egy albérletet fenntartani a bérükből.
Ez nem korrekt eljárás, és teljesen jogosan forranak az indulatok.
NOKS, pedszolgálatok, stb.
Természetesen itt sem hangzik el konkrét vállalás. Elmondjuk, hogy a nem pedagógus munkavállalók bértáblája évek óta tarthatatlan, vállalhatatlan és megalázó.
Konkrétumok helyett annyi hangzik el, hogy lehet számítani hogy a kormány önerőből a nem pedagógusbérekhez hozzátesz. A megállapodás nem zárja ki hogy a noksosok is kapjanak béremelést, de ott mérték nincs meghatározva, fűzi hozzá.
Fatüzelés
Ha már itt jártunk rákérdeztünk a fatüzelés problémájára. Mi a terv: valóban azért mérik fel a fatüzelés lehetőségét, mert fával kívánnak fűteni a télen?
Maruzsa szerint inkább a vidéki kisebb intézmények esetében jöhet majd szóba fatüzelés, nagyobb intézmények esetén ez nem életszerű. Rákérdeztünk, hogy készülnek-e arra, hogy szénszünetet rendelnek el az intézményekben, azaz bezárják-e azokat, ha nem képesek fűteni az épületeket. Maruzsa szerint ilyesmivel nem készülnek még.
Szeptembertől újra sztrájk lehet: folytatódhat a sztrájkfolyamat
Tárgyalóink javasolták, hogy augusztus 30-án ismét tartsanak egyeztetést. Addig Maruzsa Zoltán államtitkár próbáljon érvényt szerezni saját jogszabályi kötelezettségeinek és próbálja meg végre hatékonyan képviselni saját ágazatát a kormányban, hogy az biztosítsa az alaptörvényben foglalt jogokat a szakos ellátottság és a pedagóguslétszám tekintetében is.
A sztrájkbizottság számára ugyanis az elhangzottak nem értékelhetők ajánlatként. A kormány megtehetné, hogy előfinanszírozza azt az összeget, amit uniós forrásokból kívánna megszerezni és azonnali béremelést hajhjatna végre, hogy elejét vegye a még súlyosabb tragédiának. Semmi sem indokolja, miért ne tudná vélgrehajtani ezt, amikor más ágazatok számára meg tudta ezt oldani. Annál is inkább megoldhatónak tűnik a követelésünk, mert egy ilyen tragikus helyzetben még mindig akadt 100 milliárd forint olyan kiadásokra, mint például a versenysport támogatása. Míg a versenysport támogatása nem alaptörvényben lefektetett kötelesség, a minőség oktatás biztosítás ellenben az.
Amennyiben nem születik értékelhető ajánlat augusztus 30-ára, a szakszervezetek lépéseket tesznek a munkabeszüntetések folytatására.
Csak akkor lehetünk erősek, ha összefogunk. Ha elegen vagyunk, senki sem állíthat meg bennünket! Nélküled nem megy: csak a te tagdíjaidból vagyunk képesek érdekedben elvégezni a munkát!
Miért különösen fontos, hogy most belépj a PDSZ-be?
Mert a sztrájk, az akciók szervezése, a cikkek, anyagok, a jogsegély rengeteg erőforrásunkat felemészti: a beadványainkat elő kell állítanunk, benneteket meg kell védenünk, híreinket meg kell írnunk, meg kell szerkesztenünk, el kell juttatnunk hozzátok. És a PDSZ CSAK a tagság befizetéseiből gazdálkodik! CSAK ti tudjátok bebiztosítani, hogy folytathassuk a harcunkat! NÉLKÜLETEK NEM MEGY! EZÉRT KÉRÜNK, HOGY MÉG MA CSATLAKOZZ, ÉS SZERVEZD MEG A CSOPORTODAT, HA NINCS ILYEN A MUNKAHELYEDEN! CSAK EGYÜTT GYŐZHETÜNK!
[frame]
[/frame]
Ne feledd: a szakszervezeti tagság nem szotyiért és karácsonyi ajándékcsomagért fontos! Hanem azért, hogy a jogászaink megvédjenek, eljárjanak a nevedben, ha jogsértés ér. És azért, hogy a mindenkori kormánnyal szemben hatékonyan képviselhessük az érdekeidet! Ha nem vagyunk elegen, akkor sehol sem vagyunk!
Havi egy gyorséttermi menü árával bebiztosíthatod, hogy mindig legyen, aki kiáll az érdekeidért!
Támogasd a PDSZ-t!
Segítheted a munkánkat pénzbeli adománnyal átutalással, a közlemény rovatban a “Támogatás” feltüntetésével vagy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete számlaszámán: 11713005-20411756-00000000 (itt a sztrájkszervezéssel, a sztrájkolók támogatásával, kampányokkal, rendezvényekkel kapcsolatos bokros kiadásokat lehet támogatni), a sztrájkolókon kívül a polgári engedetlenségben résztvevők támogatására is, valamint az alapítvány közoktatási céljainak (http://pdsz.hu/pdsz/alapitvany) megvalósulására az Oktatással a Demokráciáért Alapítvány számlaszámán: 11707000-22230573-00000000 lehet támogatást küldeni.
MÓDOSÍTÁSOK: cikkünk előző verziójához képest pontosítottuk a pedagógus minősítési rendszerrel kapcsolatosan megfogalmazottakat, hogy az elhangzottak pontosabban tükrözzék a kormányoldal által elmondottakat. A nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatásával kapcsolatos részbe belefűztük a nyugdíjtörvény 83/C. §-ával kapcsolatos PDSZ-álláspontot is, hogy érthetőbb legyen, mi a követeléseink kontextusa. A minősítési rendszerrel kapcsolatban egy rövid kiegészítést tettünk, amely világossá teszi: míg a minősítés szakmailag egyáltalán nem nevezhető számottevő kihívásnak, az azzal járó adminisztráció és időráfordítás mérhetetlenül aránytalan, és valóban súlyos tehertétel az amúgy is halmozottan túlterhelt pedagógusok számára. 2022.08.12. 10:25