Pintér teljesítményértékelési rendszere kártékony, a lojalitásról és a kollégák megosztásáról szól

A PDSZ az alábbi közleményt adta ki Pintér Sándor kiszivárgott teljesítményértékelési rendszeréről.

A PDSZ teljességgel alkalmatlannak és rendkívül veszélyesnek tartja azt az elképzelést, amely Pintér Sándor terveként a sajtón keresztül kiszivárgott.

A PDSZ erről semmiféle tervezetet nem kapott, ezért csak arra tudunk reagálni, amit a sajtóból ismerhettünk meg.

A tervezet összhangban van azzal, amit Pintér Sándor a Ludovikán e témáról előadott, és amely bizonyította az oktatásirányításra való alkalmatlanságát, teljes hozzá nem értését.

A sajtó által kiszivárgott elképzelések jól mutatják, hogy a kormány sem a sztrájkkövetelésekben, sem a szakszervezetek és a civilszervezetek által megfogalmazott 9 pontban foglaltakat nem kívánja teljesíteni, de ilyen irányba lépéseket sem tesz.

Látható, hogy a cél az ellenállás letörése, megosztás keltése a tantestületeken belül és az, hogy parancsokat végrehajtó, látszatteljesítményt produkáló, fegyelmezett katonává „neveljék” a pedagógusokat. Úgy határoznának meg elérendő célokat, hogy ahhoz a feltételeket nem biztosítják. A lemorzsolódást pl. nem tudja csökkenteni az intézményvezető parancsszóra, ahogy az osztályfőnök sem befolyásolhatja a tanulói hiányzások számát. Az persze nyilvánvaló, hogy ez utóbbi mint „teljesítménycél” nem a közoktatás rendbetételét szolgálja, hanem azt, hogy a látható munkabeszüntetések szülői támogatásában ellenérdekeltté tegyék a pedagógust, aki ezért majd a sztrájkkal nemcsak az aktuális béréből veszít, de tartós fizetéscsökkentést is elszenvedhet, bármilyen minőségben is tanít.

Fő a lojalitás! De a lojalitás mint teljesítményértékelési szempont is azt mutatja, hogy a hatalom a pedagógusnak alárendelt, gondolkodás nélküli végrehajtó szerepet szán, nem pedig tájékozódásra, kritikai gondolkodásra és együttműködésre képes jövő generációt nevelő szabadon gondolkodó értelmiségként tekint a pedagógustársadalomra.

Látható cél a tantestületeken belüli megosztás is. Kiemelt béremelés jár a tantestület 20%-nak abból a pénzből, amit az ún. alulteljesítők béréből vonnának el, egymás elleni versengésre késztetve a kollégákat.

A teljesítmények alapján történő differenciált bérezés nem ördögtől való, azonban első lépésként tisztességes alapbérekre van szükség ahhoz, hogy megszűnjön a szakmából történő tömeges elvándorlás, hogy a fiatalok számára vonzó legyen a pedagóguspálya.

Pintér tervezett teljesítményértékelési rendszere a pedagógusokat megfegyelmezendő, alulteljesítő munkavállalói csoportként kezeli, ahelyett, hogy a hiányzó feltételek megteremtésén dolgozna, a pedagógusokat bűnbakként állítja be.

Nem javít a tervezeten az sem, hogy a Pedagógus II. fokozatba lépést fakultatívvá tennék. Ez nem szolgál mást csak azt, hogy kiiktassák az ezzel járó kötelező alapbéremelést is. Az pedig, hogy a Pedagógus II. fokozatra jelentkezést olyan kritériumokhoz kötik, amelynek a szakmai munkához semmi köze, még inkább elfogadhatatlanná teszi a felvázolt rendszert, amelynek még számos eleme nem ismert, így pl. az sem, hogy a jelenlegi pótlékok eltűnnének-e, mert arról nem szól a tervezet, hogy az eddigi pótlékok és pótlékemelés eredménye az alapbérbe kerülne-e.

Összességében a teljesítményértékelésre alkalmatlan jelenlegi minősítési rendszer helyett egy még kártékonyabb bérezési rendszert vezetnének be.

Mindezek alapján követeljük, hogy Pintér Sándor

  1. a tervezetét vonja vissza,
  2. minisztertársaival együtt keresse meg az azonnali, legalább 45%-os alapbéremelés forrását a központi költségvetésben (ha igénylik, ehhez a PDSZ segítséget ad),
  3. kezdje meg a tárgyalásokat az illetmények reálértékének megőrzése érdekében bevezetendő bérautomatizmusról,
  4. a teljesítményértékelés és differenciálás szempontjainak, rendszerének és ellenőrizhetőségének kialakításáról kezdjen szakszervezeti és szakmai egyeztetést,
  5. teljesítse a további sztrájkköveteléseket a nem pedagógusok béremeléséről és a munkaterhek csökkentéséről, valamint
  6. kezdjen széleskörű és valódi szakmai és társadalmi egyeztetést a civilszervezetek és szakszervezetek által aláírt 9 pontos követelésekről! Valódi egyeztetés alatt azt értjük, hogy a kormány ne a maga által létrehozott, korporatív és hozzá „bekötött” testületekkel, ezáltal voltaképpen önmagával egyeztessen, hanem a szakszervezeteken kívül a létező, a közoktatás területén működő társadalmi szervezetekkel, szülői és diákszervezetekkel, szakmai műhelyekkel folytasson egyeztetéseket!

Budapest, 2023. január 4.

Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete Országos Választmánya

[frame]

Támogasd a munkabeszüntetések szervezését!

A PDSZ a saját tagbevételeiből gazdálkodik. Nincs főállású vezető, nincs bónusz, nincs cafatéria. Viszont van munka: a munkabeszüntetések tervezése iszonyatos erőfeszítést igényel, no és rengeteg kiadás. Egyedül nehezen bírnánk. Sztrájktámogatás, polgári engedetlenkedők támogatása az alapítványon keresztül. Cikkek, jogi útmutatók, jogsegély, filmek. Élők az eseményekről. Technika, előfizetések, tárhelyek. Tájékoztató anyagok, plakátok, filmek. Erre költjük a pénzedet, ha úgy döntesz, támogatod a munkánkat!

Lépj be a PDSZ-be!

Ne feledd: a szakszervezeti tagság nem szotyiért és karácsonyi ajándékcsomagért fontos! Hanem azért, hogy a jogászaink megvédjenek, eljárjanak a nevedben, ha jogsértés ér. És azért, hogy a mindenkori kormánnyal szemben hatékonyan képviselhessük az érdekeidet! Ha nem vagyunk elegen, akkor sehol sem vagyunk!

Havi egy gyorséttermi menü árával bebiztosíthatod, hogy mindig legyen, aki kiáll az érdekeidért!

[/frame]

Hasonló cikkek