„TÉR”-ISZONY

A pedagógus-teljesítményértékelés elemzése a PDSZ által közreadott kérdőív alapján – köztes jelentés

A PDSZ legutóbbi kérdőívében adatokat kért a pedagógus-teljesítményértékelés megvalósításáról és a rendelet kapcsán felmerült aggályokról. Az alábbi írásunkban ezeket foglaltuk össze.

Alkotmányjogi és Alapjogi Chartát érintő szempontok

a) Jogbiztonság sérelme

  • Az Alaptörvény XXIV. cikk alapján mindenkit megillet a tisztességes eljárás, amely a közigazgatásban is irányadó.
  • Ha a teljesítményértékelés szubjektív, átláthatatlan szempontok alapján történik, sérül a jogbiztonság: az érintettek nem tudják előre, milyen kritériumok teljesítése hoz béremelést.
  • A jogorvoslati út hiánya miatt ütközik a rendelet az Európai Unió Alapjogi Chartájának VI., Igazságszolgáltatás c. fejezetének 47. cikkében foglaltakkal.

b) Egyenlő bánásmód követelménye

  • Az Alaptörvény XV. cikk (2) kimondja: „Magyarország az alapvető jogokat mindenkinek bármilyen megkülönböztetés, így különösen […] vagyoni helyzet szerinti különbségtétel nélkül biztosítja.”
  • Ha a béremelés független a tényleges teljesítménytől, és adminisztratív vagy vezetői szimpátia alapján osztják el, akkor önkényes különbségtétel valósul meg.

c) Megélhetéshez való jog, emberi méltóság

  • Az Alaptörvény XII. cikk (2) és a XIX. cikk hangsúlyozza a munkához való jogot, tisztességes munkafeltételeket.
  • Ha a béremelés nem fedezi az inflációt, vagy nulla, miközben mások kapnak, az méltóságsértő helyzetet teremt: az érintett úgy érzi, hogy munkája értéktelen.

d) Kollektív jogok sérelme

  • A szakszervezeti tárgyalásokon kialkudott bérrendezés helyett a kormányzat egyéni, „teljesítményhez kötött” szétosztásra hivatkozik → ez gyengíti a kollektív alkuhoz való jogot, és kiüresíti a sztrájkjog gyakorlását is.

e) Átláthatóság és jogorvoslat hiánya

  • Nincs garancia a döntések indokolására, fellebbezésre → sérül a tisztességes eljárás és a jogorvoslathoz való jog [Alaptörvény XXVIII. cikk (7)].

Összefoglalás

  1. A pedagógusok emberi méltóságának sérelme.
    A pontszámokra redukált értékelés figyelmen kívül hagyja a pedagógusi munka összetettségét, sokszor nem mérhető, nevelői dimenzióit. A „fejlesztendő” minősítés kvótaszerű kiosztása megalázó, stigmatizáló hatású.
  2. Egyenlő bánásmód követelményének megsértése.
    A rendelet önkényesen differenciál pedagógusok között (munkakör, feladatellátási hely szerint). Ez strukturális diszkriminációhoz vezethet, amely aláássa a pedagógusközösség kohézióját.
  3. A tisztességes eljárás hiánya.
    Az értékelést jellemzően a közvetlen felettes végzi, aki nem független, az illetményeltérítésben olyan személy dönt, aki az értékeltet közvetlenül nem ismeri, ráadásul szubjektív elemek (szülői, tanulói vélemények) is beépülnek a rendszerbe. Ez veszélyezteti a pedagógus szakmai autonómiáját.
  4. A jogbiztonság hiánya.
    Az értékelési szempontok bizonytalanok, nem világos, milyen objektív kritériumok alapján lehet jó vagy rossz minősítést kapni. Az intézményenként eltérő „egyedi szempontok” kiszámíthatatlanná teszik a rendszert.
  5. Jogorvoslati lehetőség hiánya.
    A pedagógusnak nincs tényleges lehetősége független fórumhoz fordulni az értékeléssel szemben. Az észrevételek rendszere nem tekinthető valós jogorvoslatnak.
  6. A teljesítményértékelés a jelenlegi formájában egy embertelen szelekció, inkább büntető jellegű, mint inspiráló, ergo, a deklarált célnak EGYÁLTALÁN NEM FELEL MEG.

A PDSZ felmérésének elemzése

A válaszok alapján látszik:

  • Sokan semmilyen béremelést nem kaptak a teljesítményértékelés alapján.
  • Akik kaptak, azok is jellemzően nagyon alacsony mértékű emelésről számoltak be.
  • Az adatokból kirajzolódik: az elosztás nem arányos, sokkal inkább véletlenszerűnek vagy önkényesnek tűnik.

Ez megerősíti az alkotmányjogi aggályokat:

  • A rendszer nem objektív, mert ugyanazt a munkát végzők közt indokolatlan különbségeket teremt.
  • Nem biztosít előre kiszámíthatóságot, így sérül a jogbiztonság.
  • Megalázó hatású lehet, ha valaki nulla emelést kap, miközben más – sokszor indokolás nélkül – valamennyit igen.

Rövid összefoglaló a technikai lépésekről

Leíró statisztika

  • Pontszám — átlag ~83,2 medián 86, szórás ~15.6
  • Emelés — átlag ~20 746 Ft, medián 20 000 Ft, szórás ~13 428 Ft

Korreláció

  • Pontszám vs. Emelés (javított): 0.4468 (közepes pozitív kapcsolat)

Statisztikai elemzés

Az értékelések pontszámai és a megítélt illetményemelések leíró statisztikái (1240 teljes válasz alapján)

– Átlagos pontszám: ~83,2
– Medián pontszám: 86
– Szórás: ~15,6

– Átlagos emelés: ~20 746 Ft
– Medián emelés: 20 000 Ft
– Szórás: ~13 428 Ft

Regresszió és összefüggés

A lineáris regresszió alapján a becsült összefüggés:
Emelés (Ft) ≈ 384 × Pontszám – 11 217

Ez azt jelenti, hogy minden további 1 pont kb. 384 Ft többletet jelent átlagosan.
A magyarázott szórás (R²): 0.20, vagyis a pontszám csak kb. 20%-ban magyarázza az eltéréseket az emelésekben.

Ez így értelmezhető:

  • A 384 Ft/1 pont azt jelenti, hogy egy átlagos pedagógusnál minden plusz értékelési pont kb. 384 Ft-tal magasabb emelést jelez előre.
  • Az –11 217 csak egy matematikai illesztési paraméter („metszéspont”), nincs önálló jelentése, hiszen a pontszámok valójában nem mennek le annyira, ahol ez értelmes lenne.

Mit jelent az R² = 0,20?

  • Az R² mutatja meg, hogy a modell (itt: pontszám → emelés) mennyire tudja megmagyarázni az adatokban lévő eltéréseket.
  • Az R² = 0,20 azt jelenti, hogy az emelések különbségeinek mindössze 20%-át magyarázza a pontszám, a maradék 80% más tényezőkön múlik (pl. intézményi döntések, sávok, egyéb szempontok, akár szubjektív tényezők).

Gyakorlati következtetés

  • Van némi pozitív kapcsolat: aki magasabb pontszámot kap, az általában valamivel többet kap emelésben is.
  • De a kapcsolat gyenge-közepes erősségű, tehát nem a pontszám az egyetlen (sőt nem is a fő) tényező, ami meghatározza az emelést.

Ezért mondhatjuk, hogy a rendszer nem igazán differenciál a teljesítmény szerint, hanem az emelésben sok más szempont játszik szerepet.

Vélemények elemzése

  • – ennyiért ne vegzáljanak
  • – irreális  nem motivál
  • – sajnos a bérfeszültség jelei már mutatkoznak :
  • – rosszul esik  vannak olyan kollégák  akik nem végzik olyan lelkiismeretesen a munkájukat  mint én  mégis    fölötti pontot kaptak  gondolom  több pénzt is
  • – az összeg bruttóban értendő  
  • – a központi vezetés mondta  hogy ennyi pénz lesz fejenként az összeg  így értékeljenek
  • – vicces az összeg  nettóban a felé  ezért plussz munka      röhej
  • – értékeltek  mint tanár és osztályfőnök  kétszer annyi kritérium szerint  mint másokat
  • – óvodánkban mindenki átlagfeletti értékelést kapott, mégis a minimum adhatót kapja mindenki, hol itt a differenciálás?
  • – szeptembertől élek a lehetőséggel, miszerint 60 év betöltése után elmehetek félállásba
  • félálláshoz fél tér jár nálunk, amit igazságtalannak érzek, hiszen a tavalyi tanévben  még nem voltam félállásban
  • – felesleges és megalázó

megalázó  felesleges  szubjektív  nem motivál  igazságtalan

A visszajelzések egy része óvatosságról, félelemről és fásultságról is árulkodik, mikor arról kérdezzük, hajlandó-e nyilatkozni a teljesítményértékelésről:

Példák:

  • Nem. Félek.
    • – Nem szeretnék nyilatkozni- Nem szeretnék nyilatkozni. 2 évem van a nyugdíjig, azt valahogy túl kell még élnem.- Nem szeretnék, még kirúgnak, leépítenek stb. Majd 2026 áprilisa után.
    • – még szeretnék ebben az intézményben dolgozni

Pedagógus-teljesítményértékelés- elemzés (Összevont munkakörökkel)

1. Megyei bontás

MegyeÁtlagpontszámÁtlagos emelés (Ft)
Baranya80.518492.0
Borsod-Abaúj-Zemplén83.820143.0
Budapest81.520243.0
Bács-Kiskun87.023943.0
Békés87.818789.0
Csongrád-Csanád84.818028.0
Fejér82.321396.0
Győr-Moson-Sopron83.219832.0
Hajdú-Bihar80.121204.0
Heves86.224311.0
Jász-Nagykun-Szolnok83.316748.0
Komárom-Esztergom85.921156.0
Nógrád89.819209.0
Pest81.722424.0
Somogy84.521156.0
Szabolcs-Szatmár-Bereg86.019920.0
Tolna82.220938.0
Vas85.923255.0
Veszprém83.721304.0
Zala80.118939.0

Munkakör szerinti bontás (összevont)

Munkakör (kategória)ÁtlagpontszámÁtlagos emelés (Ft)
Egyéb80.722107.0
Fejlesztő / gyógypedagógus82.019990.0
Tanár82.419895.0
Tanító83.618706.0
Vezető89.930839.0
Óvodapedagógus85.723681.0

Munkáltatóváltás = elveszett béremelés

A rendszer egyik legkirívóbb igazságtalansága, hogy aki új munkáltatóhoz kerül, annak az előző évi teljesítményértékelését az új intézmény nem köteles figyelembe venni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az érintett pedagógus elesik az őt megillető béremeléstől, hiába dolgozott becsülettel, hiába teljesített kimagaslóan. Egyetlen váltás elég ahhoz, hogy a munkája egyszerűen elvesszen a rendszerben.

A részmunkaidősök megalázó helyzete

Szintén súlyos méltánytalanság, hogy a részmunkaidőben dolgozó kollégák időarányosan kevesebb béremelést kapnak. Ez olyan, mintha a rendszer azt mondaná: a részmunkaidős pedagógus munkája kevesebbet ér. Pedig a valóság ennek az ellenkezője: a feladatok és a teljesítménycélok ugyanolyan színvonalú munkát és felelősséget követelnek meg, csak éppen kevesebb óraszám mellett. A munka minőségéből nem lehet időarányosan levonni – a béremelésből mégis levonnak.

Ingyenmunkára kényszerítés

A teljesítménycélok kijelölése ráadásul sokakat plusz munkavégzésre kényszerít. És hogyan? Úgy, hogy előre nem is tudni, jár-e érte bármiféle béremelés. Ez azt jelenti, hogy a pedagógusok sokszor egy teljes tanéven keresztül ingyen végzik el a többletfeladatokat, csak mert abban reménykednek, hogy majd a végén talán kapnak valamit. Ez a rendszer így valójában az ingyenmunka rendszere, nem pedig az igazságos elismerésé.

Béremelésből való kimaradás = tartós hátrány

Az sem elhanyagolható, hogy aki most elesik a béremeléstől, annak a jövő évi béremelés alapja is alacsonyabb lesz. A jelenlegi szabályozás szerint ugyanis a mostani béremelés beépül az illetményalapba, azaz az alapbér részévé válik. Így aki most kimarad, az nemcsak idén veszít, hanem hosszú távon is: minden jövőbeni százalékos emelés kisebb összegre fog ráépülni. Ez a rendszer tehát nemcsak azonnali igazságtalanságot szül, hanem tartós bérhátrányt konzervál.

Következtetések és javaslatok

Az adatok alapján a pontszám és az illetményemelés között csak gyenge-közepes kapcsolat figyelhető meg, így az értékelés kevéssé tűnik differenciálónak.

Az értékelés és az illetményemelések közötti nagy szóródás is azt mutatja, hogy az értékelés és az illetményemelés között igen laza a kapcsolat, magas a szubjektivitás mértéke.

A szöveges visszajelzésekből erős bizalomhiány és félelem rajzolódik ki.

A jövőben fontos lenne a transzparens szabályrendszer, a biztonságos és anonim visszajelzés biztosítása, és a motiváló, differenciáló bérezési logika.

Hol tartunk most: Nem engedik a tankerületi központok a tavalyival azonos teljesítménycélok megjelölését

Ez nemcsak jogellenes, lévén, hogy semmiféle jogszabály nem tiltja, hogy ugyanazt a teljesítménycélt határozzuk meg, de nonszens és szakmaiatlan is ennek megtiltása. Ha egy teljesített vállalás alapán adott értéklés alapján beépítik az illetménybe a béremelést, tehát az érintett ezért kapja havonta az emelt bért, nem logikus, hogy a vállalásait ne vigye tovább. Ez ellentmond a pályázati logikának is, amelyben jellemzően szintén kritérium a fenntarthatóság.

Az értékelés és a béremelés mértéke nem titok!

Ne engedjétek magatokat megvezetni: az értékelés és az illetményemelés mértéke nem üzleti titok! Osszátok meg egymással ezeket az adatokat! Kérjétek ki az igazgatótól, hogy milyen szempontok szerint tett javaslatot a pontszámra, illetve százalékra! Enélkül nem tudjátok megállapítani, hogy nem törént-e hátrányos megkülönböztetés. Az általános adatok (pl. hogy mennyi fejkvóta jött az intézménybe), a saját adatotok nem lehetnek titkosak!

A fentiekből következi a PDSZ álláspontja: a teljes szakmának fel kell lépnie ez ellen a gyakorlat ellen, és a PDSZ ebben minden érintettnek támogatást nyújt.

Ha még nem tetted meg, kérjük, hogy töltsd ki a teljesítményértékelés megszüntetéséről szóló PETÍCIÓT!

A teljesítményértékelési rendszer igazságtalansága nem egyéni ügy, hanem közös probléma. Éppen ezért a megoldás is közös cselekvésben rejlik:

  • Lépjetek be a PDSZ-be! Erősítsétek a közösséget, mert csak együtt tudunk változtatni.
  • Alakítsatok PDSZ-csoportot a munkahelyeteken! Válasszatok tisztségviselőt, aki képviseli az érdekeiteket.
  • Soha ne menjetek be egyedül tárgyalni az igazgatóhoz! Mindig álljatok ki egymás mellett, legyen tanú, ha egyeztetésre kerül sor.
  • Ha jogsértést tapasztaltok, jelezzétek a PDSZ-nek! Ne hagyjátok annyiban, mert minden bejelentés segíti a közös fellépést.
  • Álljatok ki egymásért! Egyéni ügynek tűnhet, de valójában mindenkit érint: ha ma a kollégát éri hátrány, holnap téged is érhet.

A PDSZ a ti szakszervezetetek. Ne hagyjátok, hogy a kiszolgáltatottság és a félelem uralja a munkahelyeteket – szerveződjetek, és álljunk ki közösen a méltó bérekért, a szakmai tisztességért és a pedagógusok emberi méltóságáért!

NE FELEDD:

EGYÜTT ERŐSEBBEK VAGYUNK!

A projekt támogatója a Közös Értékeink Program, ami az Európai Unió „Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek” (CERV) programjának keretében valósul meg, és amelyről a www.kozosertekeink.hu oldalon tudnak bővebben tájékozódni.

További támogatóink:

Ökotárs Alapítvány

Közösségfejlesztők Egyesülete

Autonómia Alapítvány

Kárpátok Alapítvány – Magyarország

#CERV #kozosertekeink #nemvagyegyedul #PDSZ

Hasonló cikkek

Hasonló cikkek

„TÉR”-ISZONY

A pedagógus-teljesítményértékelés elemzése a PDSZ által közreadott kérdőív alapján – köztes jelentés A PDSZ legutóbbi kérdőívében adatokat kért a pedagógus-teljesítményértékelés megvalósításáról és a rendelet kapcsán

Tovább olvasom »
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.