Ismét egyeztetés nélkül módosított rendeleteket a kormány

Már megint egy módosító rendelet, ami az oktatás számos szegmensét érinti. Már megint alakítanak az érettségi szabályain, de úgy tűnik, a minősítési eljárások sem haladnak a tervek szerint. Már megint anélkül változtatnak a jogszabályokon, hogy az érintettek véleményét kikérték volna.

A legutóbbi, február 15-én publikált rendeletmódosításokkal folytatódik az a deregulációs tendencia, ami már évek óta megfigyelhető a kormány törvénykezési gyakorlatában: ami korábban törvényben volt, az rendeletbe kerül, ami rendeletileg volt szabályozva, az kikerül a jogszabályból, és bármikor változtatható, Oktatási Hivatalnál vagy máshol közzétett közleménybe, útmutatóba kerül. Ez a gyakorlat nemcsak antidemokratikus, hanem teljességgel szakmaiatlan is.

A Magyar Közlöny vonatkozó száma letölthető innen:

Az már önmagában nagyon rossz tendencia, hogy kulcsfontosságú, az egész országot érintő kérdéseket egyre alacsonyabb rendű jogszabályban igyekeznek szabályozni. Ugyanis

minél alacsonyabb szintű a szabályozás, annál kisebb a kontroll, annál könnyebb egyik napról a másikra változtatni rajta – ahogyan ezt meg is teszi a jelenlegi kormányzat.

Ráadásul az egész folyamat ismét a szakmai és társadalmi nyilvánosság teljes kizárásával zajlik. Könnyen lehet, hogy volt valamiféle belső egyeztetés a szokásos udvari gittegyletekkel, de a valódi szakmai és érdekképviseleti szervezetek véleményét nem kérték ki. Kivételt képeznek az alól a nemzetiségi oktatást érintő módosítások, melyekből szép számmal találni ebben a rendelet csomagban, és amelyek a nemzetiségi iskolák működtetésének adminisztratív kötelezettségeit érintik.

Ismét változik az érettségi

Olyan egész országot érintő ügyekben viszont, mint az érettségi követelményrendszerének módosítása, senki nem kérdezte az érintettek véleményét. Egyelőre nagyon kevés konkrétumot tudni, a központi ígéret az, hogy az érettségi vizsgakövetelményekben még hangsúlyosabb lesz az kritikus gondolkodás, a kreativitás, illetve az önálló problémamegoldás.

Ennek ellentmondani látszik, hogy a magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgarészébe bekerült egy irodalmi feladatlap, ami pont a lexikális adatok visszakérdezése irányába látszik eltolni a vizsgát. Ahogyan az sem a gyakorlatiasság és a kreativitás felé mutat, hogy a technika tantárgy kivezetésének szándéka olvasható ki a legújabb módosításból – folytatva egy évek óta megfigyelhető tendenciát.

Amíg nem látunk konkrét vizsgalapokat, nehéz érdemben nyilatkozni a változások hasznos vagy haszontalan voltáról, az viszont

már évek óta látszik, hogy a tanszabadság megszüntetése és a finoman szólva is hullámzó színvonalú, koncepciótlan állami tankönyvek nem használtak az oktatás színvonalának.

Arról nem is beszélve, hogy az olyan most előtérbe helyezett kompetenciák, mint a kreativitás vagy a kritikus gondolkodás köszönőviszonyban sincsenek az általunk már számtalanszor kritizált, vállalhatatlanul retrográd NAT-tal.

https://nedolgozzingyen.hu/2020/02/24/nat-2020-a-valodi-nemzetrombolas/

Nyögvenyelős minősítés

A sok apróbb változtatás között megbújik a pedagógusok előmeneteléről szóló 326/2013-as rendelet módosítása is, mely szerint azok a Ped. I-ben lévő kollégák, akiknek 2022-ben kötelező lenne minősíttetni magukat, 2023-ig haladékot kapnak. A Covid-19 olyan joker, amit itt is remekül ki lehet játszani, de akik az oktatásban dolgoznak nap mint nap, azok pontosan tudják, mi a valódi ok: nem jelentkeznek elegen minősítésre, hiába kecsegtet magasabb jövedelemmel.

Mégpedig azért nem, mert

az egész portfólióírós, kirakatórás procedúra teljeséggel alkalmatlan arra, hogy bárki szakmai rátermettségét megmérje, ellenben rengeteg plusz munkával jár.

Ráadásul a minősítési eljárás jelenlegi formájában a felsőoktatásban szerzett képesítést, vagyis a pedagógusképzés egészét kérdőjelezi meg. Annak a fenyegetésnek is egyre kevesebben dőlnek be, hogy a minősítés elmulasztása elbocsátással is járhat majd. Tekintve az évek óta ordító pedagógushiányt, a minősítések hiánya miatti tömeges elbocsátásoknak vajmi kevés az esélye.

Ez is egy olyan ügy tehát, amivel kapcsolatban itt volna az ideje olyan határozottsággal megszólalni, amit indokol a pedagógusok munkaügyi helyzete, és követelni az előmeneteli rendszerről való szakmai egyeztetést, illetve annak megreformálását.

https://nedolgozzingyen.hu/2021/02/12/miert-hagyjuk-hogy-igy-beszeljenek-velunk/

[frame]

Mi tudjuk, mennyit érsz, és harcolunk érted!

Ne hajtsd le a fejed, ne hallgass, ne hagyd magad! Inkább csatlakozz hozzánk még ma, és harcoljuk ki együtt azt a megbecsülést, ami jár neked!

[/frame]

Hasonló cikkek

Aki nem lép egyszerre…

nemcsak, hogy nem kap rétest estére, de könnyen találja magát partvonalon kívül. Mialatt nem hajlandóak a tankerületi központok felvenni szakképzett pedagógusokat, mert annak idején úgy

Tovább olvasom »

Sehogy sem jön ki a matek

A sztrájktörvény alapján kezdeményezett egyeztetés után pár héttel, 2024. május 23-án az EFOP PLUSZ Oktatási Albizottság ülésén, amelynek a PDSZ képviselője is tagja, ismét meghallgattuk

Tovább olvasom »