Újabb rendelettervezet – augusztus 31-ig lehet véleményezni, szeptember elsején már hatályba is lép

Megy itt minden, mint a karikacsapás. Megjelent megint egy új rendelettervezet, ami többek között a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendeletet érinti. Ezúttal főleg az ellenőrzéseket szabályozó részek a lényegesek (de vannak benne olyan új elemek is, amelyek a „kitudjaki” ízlését mutatják be, pl. az „igazgató” szóhoz való hallatlan kötődését, mert most már az óvodavezetők is igazgatók lesznek: óvodaigazgatók.

Nem kicsit gyorsított eljárás

A tervezet 2023. augusztus 23-án került a Belügyminisztérium honlapjára, 2023. augusztus 31-éig lehet véleményezni, és – egy rendelkezés kivételével – 2023. szeptember 1-jén már hatályba is lép.

Az előterjesztő és a miniszter nyilván augusztus 31-én nem fekszik le aludni, mert alig pár órája van a beérkezett vélemények összegzésére, átolvasására, megvitatására, és a rendelettervezet esetleges módosítására. Vagy pedig megint csak egy álegyeztetésről van szó?!

Arról, hogy úgy gondolkodik erről a hatalomgyakorló, hogy tessék, kirakjuk a tervezetet az utolsó pillanatban, és ha olyan naiv vagy, vagy grafomán, hogy írsz véleményt, úgysem számolunk be a nyilvánosságnak arról, hogy mi érkezett be hozzánk. Közvetlenül a véleményezési határidő után piff, kihirdetjük a rendeletet, és kész. Kit érdekel, hogy amint kezdődik a tanév, ez már azon frissibe’ hatályba is lép? Majd elolvassa ekkor az, aki annyira kiváncsi rá. Akit pedig ez alapján ellenőrzünk (lásd a komplex ellenőrzésről szóló részt), hát úgy kell neki, akkor is így járna, ha előbb nyilvánosságra hoztuk volna a tervezetet. A lényeg, hogy magasról teszünk a véleményekre, az ún. társadalmi párbeszédre.

Íme a rendelettervezet:

Véleményt pedig erre a címre lehet írni: [email protected]

Mit tudhatunk meg a tervezetből az ellenőrzésről?

Az ellenőrzés részletes tartalmáról és menetéről nagyjából semmit, mert azt a rendelet az Oktatási Hivatal (OH) hatáskörébe helyezi (ahogy az jelenleg is van, csak éppen nem tudjuk, hogy a majdani ellenőrzés az OH döntésének megfelelően hogy alakul). [145. § (3) bek.]

147. § (13): Az ellenőrzési eszközöket a hivatal (OH) dolgozza ki és a rendőrminiszter hagyja jóvá.

A pedagógusok és az intézményvezetők ún. pedagógiai-szakmai ellenőrzésre vonatkozó rendelkezései kikerülnek a rendeletből, de a pedagógusok ellenőrzése nem, mert átkerül az ún. komplex ellenőrzésbe.

Az alábbiakban bemutatjuk, hogy a fenti miniszteri rendelet ellenőrzésre vonatkozó szakaszai hogyan változnának a rendelettervezet kihirdetése esetén. Értelemszerűen, a kihúzott részek kikerülnének a rendeletből, az aláhúzottak bekerülnek, az érdekesebb részeket pedig sárgával kiemeltük.

Látható, hogy a részletek mindenféle egyeztetést megkerülve, a jelenlegi gyakorlatot követve, az Oktatási Hivatal által kiadott útmutatókba kerülnek. Ebbe beleszólása csak mindenhez is értő dr. Pintérnek lesz.

Ha küldesz véleményt, észrevételt a kormánynak, kérünk, oszd meg velünk is! Küldj másolatot a [email protected]!

Hogyan tovább?

A Bosszútörvény elfogadása után megfogalmaztuk a következő lépéseket.

Ezek a következők:

  1. Nagyon fontos belépni a PDSZ-be, mert a taglétszám adja a szakszervezet erejét. Most kiemelten fontos a taglétszám a további joggyakorlás szempontjából, mivel a státusztörvényben ott a LEX PDSZ, a PDSZ ellehetetlenítésére beiktatott rendelkezés, amelyet még ki tudunk védeni azzal, hogy sztrájkegyeztetésben köteles a kormány velünk tárgyalni, de van egy másik hátrányos szabály is, ami minden szakszervezetet kirekeszt az érdemi szakmai egyeztetésből. Szakmai kérdésekben a kormány csak saját magával, azaz az általa létrehozott, korporatív testülettel akar egyeztetni, amelynek egyik szakértője már bemutatkozott. Nem hagyhatjuk, hogy a hazugságok, a propaganda tájékoztassa félre a közvéleményt, mert itt nemcsak munkavállalói küzdelmekről, de a jövő nemzedék, ezáltal az ország fejlődésének, jóllétének esélyéről van szó.
  2. AZON DOLGOZUNK, HOGY MINÉL TÖBBEN VÁLJANAK TUDATOS MUNKAVÁLLALÓKKÁ, MERT IMMÁR NEMCSAK NYUGATI, DE KELET-EURÓPAI PÉLDÁKBÓL IS LÁTHATJUK, HOGY EZ A KISZOLGÁLTATOTTSÁG ELLENI MEGOLDÁS, AZ ÉLET- ÉS MUNKAKÖRÜLMÉNYEK JAVÍTÁSÁNAK ZÁLOGA. Erre szolgálnak ingyenes képzéseink, táboraink és ez a tájékoztató felület is.
  3. Minden jogi eszközt bevetünk annak érdekében, hogy a státusztörvényt semmisítsék meg (ezen dolgozunk jogászainkkal és jogvédő szervezetekkel).
  4. Az EFOP PLUSZ Monitoring Bizottságban és közvetlenül az Európai Bizottság felé is folyamatosan jelezzük a jogsértéseket és a kormány Európai Unió felé tett vállalásaival ellentétes lépéseket.
  5. Jogi segítséget nyújtunk azoknak, akik nem hajlandók a státusztörvény hatálya alatt dolgozni (lásd a Státusztörvény-menüt az oldalunkon), ezekről rendszeresen hírlevelet küldünk a tagságnak.
  6. Szervezzük tovább az ellenállást, tiltakozást, mert ezt nem hagyhatjuk így, nem lehetünk néma cinkosai a közoktatás szétverésének.

Lépj be a PDSZ-be!

Ne feledd: a szakszervezeti tagság azért fontos, hogy a mindenkori kormánnyal, a fenntartóval és adott esetben az intézményvezetővel szemben is EGYÜTT hatékonyan képviselhessük érdekeinket! De azért is, hogy a jogászaink megvédjenek, eljárjanak a nevedben, ha jogsérelem ér. EGYÜTT ERŐSEBBEK VAGYUNK! CSAK EGYÜTT VAGYUNK ERŐSEK!

Havi egy gyorséttermi menü árával bebiztosíthatod, hogy mindig legyen, aki kiáll az érdekeidért! Ami ennél is fontosabb: a szakszervezet olyan közösség, amelyben alakítója lehetsz a változásoknak. Aktív közreműködő lehetsz munkahelyi, tankerületi és országos szinten.

A PDSZ-t itt tudod támogatni:

https://nedolgozzingyen.hu/2022/10/22/a-sztrajk-alapjog-most-tamogass-hogy-folytathassuk/

A STÁTUSZTÖRVÉNNYEL A KORMÁNY CÉLJA AZ IS, HOGY A SZAKSZERVEZETEKET, EZÁLTAL A MUNKAVÁLLALÓI ÉRDEKKÉPVISELETET ELLEHETETLENÍTSE. NE HAGYJUK!

Hasonló cikkek