A kormány kinyomtatta „ajánlatát”. Ez vele a baj.

Ahogy arról online, a Facebookon már beszámoltunk, a legutóbbi tárgyaláson a kormány átadta kinyomtatott ajánlatát.

A kormány sztrájktárgyalója, Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős belügyi államtitkár a legutóbbi sztrájktárgyaláson átadta a kormány ajánlatát.

Míg különösebben senki nem lepődött meg azon, amit a dokumentum tartalmazott, érdemes leírni azokat a nyilvánvaló tényeket, amik az „ajánlattal” kapcsolatban felmerülnek.

Béremelés

„A Kormány elkötelezett a pedagógusbérek emelése mellett, nyitott kérdés csakis ennek mértéke és az ütemezés körül van.”

Mindenképpen pozitív elmozdulásnak tekinthető Pintér Sándor legutóbbi bejelentése után, amely szerint nem ígér semmit, és az betartja, hogy a kormány most elismeri a követelések jogosságát. Az valóban tény, hogy a mértékben és az ütemezésben van vita, hiszen az idei „mérték” a 10 százalékos szakmai ágazati pótlék volt: ezt már rég benyelte az infláció, ráadásul nem alapbérről van szó, csak bármikor elvehető pótlékról, ami még a jubileumi jutalomba se számít be. A továbbiakra „felajánlott” évenkénti 10-10 százalék még a rohamosan növekvő inflációt sem kompenzálja, nemhogy észrevehető béremelést jelentene az ágazatban dolgozóknak.

Ezzel nem lehet megállítani a szakemberek elvándorlását és ösztönözni arra, hogy lényegesen többen válasszák a pedagóguspályát.

A béremelés elmaradását Brüsszelre fogni pedig nem más, mint annak deklarálása, hogy a kormány továbbra sem kíván tenni semmit saját erőből a közoktatás látványos összeomlása ellen, a gyermekek, fiatalok, összeségében az ország jövője érdekében. Brüsszelre mutogatással nem lehet az egyre kilátástalanabb helyzeten változtatni, pedig, ha nem ez a cél, akkor vajon mi?

A garantált bérminimum nem „növekedés”!

Elfogadhatatlan a kormány cinikus válasza, amikor azt állítja, hogy a garantált bérminimum jelentős emelése a nem pedagógus munkakörben dolgozók esetében jelentős bérnövekedést jelentett. Jelentős béremelésnek beállítani azt, hogy amiatt, hogy a közalkalmazotti illetmények 2008 óta változatlanok, szinte az összes fizetési osztályban és fokozatban a garantált bérminimumra kell emelni a béreket, egészen elképesztő. Ez ugyanis azt jelenti, hogy e munkakörökben – életkortól és végzettségtől függetlenül – mindenki a kötelező minimális illetményt kapja. Ez valóban lényegesen eltér a közalkalmazotti bértábla szerinti illetményektől, mert azok kezdőbére főiskolai végzettségűek esetében 122.000 forint, egyetemi végzettségűeknél 129.500 forint.

Munkaterhelés, többletórák

A munkaterhelés nem függhet attól, hogy hányan dolgoznak a pályán!

Teljes állásban a heti munkaidő 40 óra, és nem több, a túlmunkát pedig meg kell fizetni. Nem felel meg a valóságnak, hogy a túrórákat „belső rendelkezés alapján” kifizetik. Azokat egyébként is a munka törvénykönyve szerint kell kifizetni.

A pedagógus álláshelyek számát a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő alsó határával kell megállapítani. Ha ez így lenne a valóságban, nem közelítene az átlagos heti óraszám a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő felső határához. Márpedig minden egyes óraszámemelés nem egy, hanem több óra pluszterheléssel jár, mivel az órákra fel kell készülni, és az ahhoz kapcsolódó, tanórán kívüli feladatokat is el kell látni. Ha egyetért a kormány azzal, hogy a „különböző számú órát tartó pedagógusok bérezésében az óraszám-eltérés érvényesüljön”, akkor

miért nem fogadja el, hogy álljon vissza a korábbi kötelező óraszám rendszere, és a többletórákat fizessék meg?

Pedasszisztensek szaktanárok helyett

A kormány korábban legtagadta azt a létező gyakorlatot, hogy a pedagógushiány miatt pedagógiai asszisztenseket küldenek be tanórákra. Most ezt már nem állítják, csak azt, hogy heti 35 óránál hosszabb időre nem osztják be őket tanórai felügyeletre.

A szakszervezetekhez érkezett információk szerint igenis előfordul, hogy teljes heti munkaidőben megtörténik – az egyébként a munkakörbe nem tartozó – munkavégzés elrendelése, ám ha végre jogszabályba kerül a sztrájkkövetelésnek megfelelő korlátozás, az mindenképpen fontos lépés az egészségkárosító munkaterhelés csökkentéséhez.

Sztrájktörvény

A jelenlegi sztrájktörvénnyel a sztrájk alig látható, ha nem kapunk hozzá támogatást a társadalomtól. Számítunk a többi ágazat aktív szolidaritására, mert, ha szolidaritási sztrájkokkal és azzal kezdődik a tanév, hogy a szülők nem küldik a gyermekeiket óvodába és iskolába, nem lehet láthatatlanná tenni közoktatásban dolgozók küzdelmét, amelynek

már messze nem csak a magasabb bér és az elviselhető munkaterhelés elérése, a sztrájkjog helyreállítása a célja, hanem a gyermekek, fiatalok jövője, a használható tudáshoz hozzájutás esélyének biztosítása, összeségében az ország jövője.

A szolidaritásban és összefogásban már eddig is szintet léptünk: immár valamennyi szakszervezeti szövetség mellénk állt, a szülői szervezetek is kifejezték szolidaritásukat, de nemcsak szóban tették ezt:

soha ennyien nem támogattak sztrájkot, polgári engedetlenséget, mint ami 2022 telén indult, és késő tavaszáig folyamatosan tartott. Soha ennyien nem vettek részt Magyarországon sztrájkban, és arra pedig egyáltalán nem volt példa eddig, hogy hónapokig tartó polgári engedetlenségi mozgalom induljon be, amely a teljes országot lefedi.

Ezt az utat kell folytatnunk a jogi munka mellett. Ehhez van szükség a folyamatos egyeztetésekre, amelyekre a törvény kötelez bennünket, hogy végül a strasbourgi bíróság mondja ki az ítéletet, amely a munkavállalói érdekérvényesítés legerősebb formáját, a tényleges sztrájkjogot biztosítja Magyarországon is.

[frame]

Miben segítheted te is a sztrájkolókat?

1 Oktatásban dolgozók, szülők, diákok, és minden jóérzésű ember: írjuk alá és osszuk meg az aHangon indított petíciót!

2 Oktatásban dolgozók: csatlakozzunk a sztrájk-riadólánchoz! Ezen keresztül értesülhetünk a legfrissebb információkról, amikor éppen időszerűekké válnak. Nem gyakran spammelünk, a legfontosabb tudnivalókat kapod meg, hírlevél formájában:

3 Csatlakozzunk a PDSZ-hez: ez a lépés segít bennünket abban, hogy tovább tudjuk finanszírozni a kampányokat, segítsük a kollégákat jogsegéllyel, stb. Bárki lehet tag, nem elvárás, hogy aktív oktatásban dolgozók legyünk:

4 Osszunk meg minden információt, amit a PDSZ és a Ne dolgozz ingyen! oldalain látunk! Az információk terjesztése nagyban hozzájárul ahhoz, hogy küzdjünk a kormány dezinformációs kampányai ellen.

5 Ti is küldjetek fotókat, csoport- és egyéni képeket, támogató akciókat, egyéb kreatív támogató ötleteket a Nedolgozz vagy a PDSZ Facebook-oldalára, vagy a [email protected] címre! A most futó akciónkban arra vagyunk kíváncsiak, hányan tartoznak a különböző korosztályokba a munkaközösségekben: itt olvashatod el a részleteket.

6 Pénzbeli adománnyal átutalással, a közlemény rovatban a “Támogatás” feltüntetésével vagy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete számlaszámán: 11713005-20411756-00000000 (itt a sztrájkszervezéssel, a sztrájkolók támogatásával, kampányokkal, rendezvényekkel kapcsolatos bokros kiadásokat lehet támogatni), a sztrájkolókon kívül a polgári engedetlenségben résztvevők támogatására is, valamint az alapítvány közoktatási céljainak (http://pdsz.hu/pdsz/alapitvany) megvalósulására az Oktatással a Demokráciáért Alapítvány számlaszámán: 11707000-22230573-00000000 lehet támogatást küldeni.

[/frame]

Fotó: Kincse Szabolcs (CC BY-NC-SA 4.0)

Hasonló cikkek