Bárcsak ne lenne igazunk

A Ne dolgozz ingyen! története során még soha nem kaptunk annyi visszajelzést, mint az utóbbi napokban. Ismét torkunknak ugrott a trollsereg, mert ki mertük mondani: meg kell akadályozni, hogy idén májusban legyen az érettségi. Ugyanakkor soha nem látott mennyiségben jönnek a támogató üzenetek is, és a híradások, melyek megmutatják, hogy az a fejetlenség, ami most az érettségi körül tapasztalható egyenes következménye a magyar közoktatás évek óta tartó módszeres lezüllesztésének.

A PDSZ érettségi bojkottra szóló felhívása óta özönlenek hozzánk a kommentek és az üzenetek. A már jól megszokott sorosozás és gyurcsányozás mellett érdemi viták is kialakultak, ahol az álláspontok és az érvek valódi ütköztetése történik. Úgy látjuk, egyre többen értik meg, hogy a Ne dolgozz ingyen! oldal célja nem a zavarkeltés és a bomlasztás, hanem az, hogy felhívja a figyelmet az oktatásunkat tönkretevő problémákra, és hogy utat mutasson a megoldás felé. Ami szerintünk nem más, mint hogy a félelmet és a tanult tehetetlenséget fel kell váltania a szolidaritáson alapuló összefogásnak és a hatékony érdekképviseletnek.

Káoszból káoszba

A mostani koronavírus-járvány még a jól működő rendszereket is megtépázza, de Magyarországon ráadásul a végsőkig kivéreztetett egészségügy mellett egy évek óta módszeresen lezüllesztett közoktatásnak kellene megküzdenie ezzel a kihívással.

[frame]

Egy olyan közoktatásnak,

  • aminek a hat évvel ezelőtti minimálbérhez igazítják a fizetéseit.
  • ahol egy pályakezdő fizetése nem éri el a garantált bérminimumot.
  • amit egyre romló munkakörülmények között, egyre fogyatkozó forrásokból tartanak fenn száz évvel ezelőtti szakmai irányelvek alapján.
  • amiből évek óta hiányoznak a pályakezdő pedagógusok, így az aktív tanárok átlagéletkora 50 év felett van.
  • amit a rendszerszintű kizsákmányolás, a kifizetetlen túlórák, vagyis a folyamatos ingyenmunka tart még mindig egyben.

[/frame]

Mindaz a fejetlenség, ami most az érettségi szervezése körül tapasztalható, a fentiek egyenes következménye, amelyért nem az erőn felül dolgozó pedagógusok a felelősek, és nem is mi, akik folyamatosan verjük a dobokat a tarthatatlan helyzet miatt. A kialakult helyzetért a magyar kormány tartozik felelősséggel, amely évek óta mereven ellenáll a valódi szakmai egyeztetésnek, ehelyett hazug politikai lózungok mentén működteti az ország közoktatását (is).

[promo title=”rajott”]

Nem csak a járvány ütött léket az idei érettségik (és szakmai vizsgák) amúgy is viharvert hajóján. Bár Maruzsa RAF Zoltán május 4-ét illető magabiztosságából már az is sokat visszavett, hogy a miniszterelnök később az előző napra prognosztizálta a járvány tetőzését, az igazi problémákra csak ezután derült vény.

Ez az a pont, ahol elismerésünket szeretnénk kifejezni mindazoknak a kollégáinknak, akik ebben a járványügyi helyzetben is felvállalják az érettségi felügyeletet és a dolgozatok javítását, ahogyan tisztelet illet minden intézményvezetőt is, akiknek most is egy személyben kell felelősséget vállalniuk az érettségi vizsgák lebonyolításáért.

Az idei érettségi nem bátrak és gyávák, igazak és árulók harca.

Egy szakszerű és felelős kormányzás mellett fel sem merült volna az a dilemma, ami most megosztja nemcsak a tanárokat és a vizsgázókat, de talán az egész társadalmat is. Egy szakszerűen és felelősen működő vezetés soha nem hozná az állampolgárait olyan helyzetbe, hogy választaniuk kelljen az egészség és a továbbtanulás vagy az egészség és a hivatástudat között. Május 4-ére időzíteni az érettségit felelőtlen, embertelen, ráadásul totálisan értelmetlen döntés volt. Hogy mennyire, az épp az utóbbi napokban kezd kibontakozni.

Tanárok nélkül márpedig nem megy!

Az rögtön látszott, hogy a sok visszalépő vizsgázó mellett sok olyan tanár is lesz, aki a jelen körülmények között nem fogja vállalni az érettségik lebonyolításában való részvételt – ahogyan erről már sokszor írtunk, erre az Mt. alapján joga is van, hiszen a munkáltató nem tudja biztosítani a biztonságos munkavégzés feltételeit.

Az is várható volt, hogy lesznek iskolák, ahol nem lesz elég tanár ahhoz, hogy biztosítsák az írásbeli vizsgák tanári felügyeletét, főleg az új, szigorúbb feltételeknek megfelelően. Így is lett.

Először csak az általános iskolákból indult meg az önkéntes felügyelő tanárok toborzása, de tegnap már arról adtunk hírt, hogy a tanárképzésben részt vevők közül is próbálnak embereket találni az érettségik lebonyolításához. Ami már csak azért is problematikus, mert a jogszabály azt írja elő, hogy az érettségin csak tanári végzettséggel rendelkezők láthatnak el felügyeletet. Ráadásul az érettségi vizsgák nagyon komoly adminisztrációval járnak, amire minden évben külön felkészítik még a rutinos tanárokat is, ha nagy tömegben lennének azok a felügyelő „tanárok”, akik még életükben nem csináltak ilyet, az számos szabálytalansághoz vezethetne, illetve megnövelné az vizsgázói észrevételek számát is, további terheket róva az intézményvezetőkre és a vizsgabizottságokra.

Apropó vizsgabizottságok. Az érettségivel kapcsolatos feladatokat a pedagógusok megbízási szerződés alapján végzik, melyeket április 20-áig kellett volna kézhez kapniuk. Ehhez képest arról kaptunk hírt, hogy vizsgaelnöki feladatok kiosztására szolgáló DARI rendszert újra megnyitották, ami arra utal, hogy az érettségi elnökök közül is sokan visszamondták a vállalásaikat, vagyis kevesebb mint két héttel ez első írásbeli érettségi előtt még nem megoldott, hogy minden érettségi vizsgabizottságban legyen elnök. Ami azért baj, mert bár az érettségikkel kapcsolatban az intézményvezető a felelős személy, a vizsgák törvényességét a vizsgaelnök felügyeli.

De hogy valójában mekkora is a baj, azzal mi is akkor szembesültünk, mikor tegnap egy megyeszékhely kormányhivatalának dolgozójától azt a hírt kaptuk, hogy

e-mailben toboroznak tanári végzettséggel rendelkező kormányhivatali dolgozókat az írásbeli érettségikre,

akik a szabadságuk terhére külön díjazásért láthatják el a felügyelőtanári feladatokat!

Tehát ma, a magyar írásbeli érettségi előtt tizenegy nappal ott tartunk, hogy gyakorlatilag bárki, akinek tanári végzettsége van, vagy belátható időn belül lesz, felügyelő tanárként vehet részt az érettségi vizsgán.

Úgy gondoljuk, hogy ez így nagyon nincs rendben.

Itt az ideje végre elrendelni az idei érettségik elhalasztását, és megjelölni egy mozgatható időpontot a járványügyi korlátozások vége utáni időszakra. Annál is inkább, hogy mind több jel utal arra, az oktatás irányítói is egyre kevésbé tekintik kőbe vésettnek a május 4-ikei kezdést. Maga az államtitkár is utalt rá: ha szükséges, mozgatják az időpontot, ősszel szélesebb körű érettségiztetésre készülnek, és a felsőoktatás részéről is kinyilvánították, hogy van mód a rugalmasabb félévkezdésre.

Vagyis eleve lehetett volna későbbre szervezni az érettségi vizsgákat.

Erőltetni a május elejei kezdést nem más, mint a nem létező erő fölösleges fitogtatása,

ami semmi másra nem jó, mint hogy megossza a társadalmat, és a felelősséget áttolja azokra, akik leginkább elszenvedői a járványnak és az inkompetens oktatásirányításnak egyaránt.

A mi feladatunk pedig az, hogy tovább harcoljunk a jól működő, modern magyar oktatásért. Ha egyetértesz a céljainkkal, gyere közénk, és harcoljunk együtt!

[frame]

Ugye, már te is érted, miért fontos, hogy összefogjunk? Ne várd meg, amíg bajba kerülsz – csatlakozz most hozzánk!

Ezekben az órákban mindannyian megfeszítetten dolgozunk azon, hogy tovább oktassuk diákjainkat. Tudnunk kell, hogy sokunknak veszélybe kerülhet a megélhetése, sokunknak az egészsége. Kiemelten fontos, hogy az érdekképviselet ezekben az időkben is képes legyen ellátni a feladatát. Ehhez bizony te kellesz. Csatlakozz hozzánk még ma!

[/frame]

Hasonló cikkek